انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

چشمه (هیبای) تاگزو

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳ ق.ظ

آخرین روزهای بهمن ماه و هوای نسبتا خنک زمستان بهانه ای شد تا اعضای طبیعت گرد تاگاره بازدیدی از چشمه (هیبای) تاگزو داشته باشند. نی زارهای خشکیده و زردرنگ که آتش دامن شان را خاکستر و سیاه رنگ کرده بود همچنان با قامتی استوار همراه با نسیم صبحگاهی و آب جاری در لابه لای ساقه هایشان به حرکت در می آمدند. پرندگان در لابه لای نی زارها آرمیده بودند و با صدای دست و حرکت ما دسته دسته رو به آسمان پرواز می کردند. آب جاری از شهر وارد این مسیر می شود و تا بانه بست و صحرا ادامه می یابد.

تاگزو

منظره زیبا، شبنم های یخ زده بر روی درختان، تخته سنگ هایی با اشکال مختلف و طنین صدای آب همراه با آواز پرندگان مخفی در دل کوه طراوت زیبایی به طلوع آفتاب و روزی که آغاز می شد می داد.

تاگزو4

وجود برخی سازه های قدیمی نشان دهنده زندگی و رفت و آمد گذشتگان در این مسیر می باشد. درختچه ای که از دل سنگ رشد کرده و خود را بالا کشیده بود و توانایی و صرف فعل خواستن را به رخ می کشید از مناظر دیدنی این مکان بود. جاذبه های طبیعی آن قدر زیاد است که اگر پای عکاسی به این محل برسد شاید تا غروب آفتاب هم به شکار لحظه ها و دیدنی های طبیعی بپردازد.

تاگزو8

بعضی از درختان بی برگ و بار مسیر کم کم شروع به جوانه زدن می کردند. پوشش گیاهی مختلفی را در طی مسیر مشاهده کردیم از انجیر کوهی و ترشه و اسپند گرفته تا آنغوزه و گیاهان دیگری که می رفتند سبز شوند و بعضی گیاهانی که بویشان به مشام همراهان می خورد. شاید این آب به پاکی آب باران نبود و آن حس خوشایند گذر از کنار آب ها و رودخانه های دیگر را نمی داد، اما در دل مناظر زیبایی جای گرفته بود که ماهیت اصلی آن را به فراموشی می سپرد. و کاش با طبیعت و محیط زیست مان مهربان تر باشیم... 

بخشی از تخته سنگ های این منطقه با فرورفتگی های یکنواختی همراه است که وجود چند مورد پشت سرهم زیبایی خاصی به آن محل می داد. در بعضی از محل های عبور آب ماهی های کوچکی نیز مشاهده می شد.

تاگزو3

محیط برای انواع تفریحات سالم مهیا بود و شادی و نشاط صبحگاهی را دو برابر می کرد. پس بازدید از مسیر رودخانه به طرف هیبا حرکت کردیم. وجود آب انبار، اتاقک های کوچک (خون) که یکی از آن ها دیوارهایش ریخته بود، اما منظره جالبی داشت در کنار درخت کنار سوژه ای برای عکاسی اعضای گروه شد. پس از آن مسیر کوه را برای رسیدن به چشمه طی کردیم. آنجا هم اتاقکی کوچک بود و نیزارهایی که دور تا دور چشمه را فرا گرفته و بخشی از آن ها را آتش زده بودند، شاید برای اینکه بلندی شان مانع رسیدن شان به آب می شده است. کمی آب را امتحان کردیم. بسیار شور بود و تا بخشی از مسیر این شوری را همچنان بر نوک زبانمان احساس می کردیم.

 تاگزو9  

به گفته مهران محمودی، مردم از صبح تا شب به هیبا می رفتند. بعد از خوردن آب جهت رفع مزه شوری دهان آب نبات می­خوردند و دوباره شروع به خوردن آب می کردند. البته، مردم به صورت دسته جمعی می رفتند. غذا را در آن جا طبخ می کردند. هیبا رفتن هم حالت درمانی و هم تفریحی داشته است. اعتقاد بر این بوده که با خوردن آب و اسهال گرفتن، بدن همراه با دفع آب، سم زدایی شده و تمیز می گردد.

تاگزو6

تاگزو5

تاگزو7

هیبای تاگزو هم یکی از جاذبه های گردشگری است که می تواند در کنار ویژگی های درمانی به جذب گردشگر و تفریح سالم برای جوانان و خانواده ها کمک نماید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
پروانه پدرام

تاگزو

هیبا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی