انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

چرا درخت و درختکاری

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴ ق.ظ

بسیاری از نیازهای انسان را گیاهان و درختان تامین میکنند. بیشتر نیاز انسان به خوراک , پوشاک , انرژی و نیاز های دارویی از گیاهان و میوه بوته های گوشتی درختان است.

حیات جانوران نیز به وجود گیاهان و میوه آن وابسته است. تامین اکسیژن , جذب کربن موجود از محیط و جذب آب باران در خاک , وظیفه پایداری خاک و جلوگیری فرسایش خاک از دیگر مزایای وجود درختان در محیط به شمار میرود.

فضای سبز و عطر گل گیاهان , آرامش و لذت و شادی را برای انسان به ارمغان می آورد. محل های مهم پوشیده از درختان و فضای سبز بهترین مکان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت انسان است. وجود فضای سبز و درختان میتواند محیط زیست را در چشم اندازها فرحناک جلوه دهد و موجب افزایش طول عمر انسان گردد.

شاخ و برگ درختان و گیاهان , گرد و غبار هوا را جذب میکند و آلودگی هوا را کاهش میدهد. سرب معلق در هوا حاصل از فعالیتهای واحد های صنعتی و وسایل موتوری , یکی از مواد سمی و خطرناک برای انسان است که از طریق تنفس جذب میشود و عوارض و پیامدهای ناگواری بر سلامت انسان دارد که درختان انبوه مقدار زیادی از این سرب معلق در هوا را جذب میکنند و مانع آسیب رسیدن بیشتر به انسان میگردند.

درختان و بوته های جنگلی با جذب نزولات زمستانی و بهاری و ذخیره کردن آب در سفره های زیر زمینی و تبخیر آن در ایام تابستان که نزولات تقریبا قطع میشود موجب افزایش رطوبت نسبی هوا در فضای اماکن مرطوب میگردد.

خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونه ای رقم زده که در دامن طبیعت رشد نماید و به آن نیازمند و وابسته شود. متقابلا طبیعت را نیز طوری خلق نموده که در خدمت انسان قرار گیرد. از درخت و فواید آن در قران کریم هم سخن به میان آمده , و پیامبر اکرم نیز جهت کاشت درخت تاکید فراوان داشته اند.

اما انسان با آنهمه عظمت و قدرتی که خداوند بخشنده , در جهت تسخیر طبیعت به او داده است چه میکند ؟......

با شروع انقلاب صنعتی و گرایش بیشتر کشورها بخصوص توسعه یافته و در حال توسعه به سوی شهرها و شهر نشینی مطلق , روستاها عملا از گود خارج شدند. انسان برای ساخت و ساز و مصارف زندگی شهری بسیاری از درختان را نابود کرد و ساختمانهای عظیم جایگزین آن شدند.

جنگل زدایی و کویر زایی در بیشتر مناطق دنیا اتفاق افتاد و بسیاری از خاکهای حاصلخیز عملا نابود و شسته شدند.

امروزه دود و سرب و ذرات خطرناک معلق در هوا بخصوص در کلان شهرها , گریبان انسان را گرفته و انواع بیماریهای که قبلا شیوع نداشتند فراگیر و شاخص رشد سرطان هر روز بیشتر میشود.

اختصاص یک روز یا یک هفته در سال بنام روز و هفته درختکاری , نبایستی ما را در بقیه ایام سال غافل از حفظ محیط زیست و درختان نماید. هر نهالی که با دستان ما در خاک کاشته می شود , آینده سالم خود و فرزندان و نسلهای بعدی را بیمه مینماییم , به شرط اینکه کاشت درخت در یک روز خاص از سال فقط در حد شعار و یا مطرح شدن یک یا چند نهاد نباشد. نهال بایستی با دل کاشته شود و با دل نگهداری گردد.

کاشت درخت و پروسه درختکاری در روز 15 اسفند , که هر ساله در همه شهرها و شهر ما انجام میشود کاری بس زیبا و درخور ستایش است اما ...........

نگهداری گیاهان و درختان در طول سال چه میشود؟؟

نگاهی به درختان بلوار ورودی شهر یا کمربندی به طرف میدان نون و القلم به وضوح نشان از عدم حمایت از این درختان طی چند سال اخیر بوده و به جا است که شهردار جوان و با لیاقت بومی ما که مشکلات را درک کرده اند , جهت رفع آنها که از سالهای قبل برای ایشان به ارث رسیده است , دیدی حفاظت گونه به این نعمتهای خدادادی داشته باشند و فرهنگ درختکاری و حفاظت از محیط زیست را در بین مردم شهر نهادینه نمایند.

بدون شک نظاره کردن وانت های مملو از درختان قطع شده که صرف سوختهای فسیلی میشود و یا ذغالهای فراوانی که امروزه بخصوص در جنوب استان فارس , در مغازه ها یافت شده و میبینیم و از آن گذر میکنیم , اگر کمی تامل داشته باشیم و منطقی بیاندیشیم , در خواهیم یافت که چه منابع گرانبهایی را با دست خود عملا نابود میکنیم و نتیجه آن چیزی نخواهد بود جز نابودی انسان بدست انسان.....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۲
شهرام حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی