انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳ ق.ظ

از قرار گرفتن مواد پلاستیکی در مجاورت حرارت بالا یا دماهای بسیار پایین (نزدیک به نقطه انجماد ) , یک ماده شیمیایی با خصوصیات شدیدا سمی و سرطان زا به نام دیوکسین آزاد می شود.ظروف

به همین دلیل نوشیدن چای و آب یخ زده درد اخل ظروف پلاستیکی در صورت استفاده مداوم در دراز مدت میتواند موجب ایجاد سرطان های دستگاه گوارش گردد.

قرار دادن نان داغ در کیسه پلاستیکی باعث شکسته شدن شاخه های پلیمری کیسه و مهاجرت مونومر , به داخل مواد موجود در آن و در نتیجه ورود به سیستم غذایی و بدن انسان خواهد شد که در نهایت در دراز مدت منجر به سرطان می شود.

متاسفانه امروزه میلیون ها روزه دار در ایام ماه مبارک رمضان و سایر ایام مذهبی , نذورات خود را در ظروف یکبار مصرف توزیع میکنند در حالی که از آلودگی و سرطان زا بودن این ظروف بی اطلاع هستند.

پلاستیک های پایه نفتی با ماندگاری بیش از 300 سال , یک ماده تجزیه ناپذیر محسوب می شود . این در حالی است که کیسه های تجدید پذیر با پایه نفتی به طور متوسط از یک الی 2 سال تجزیه شده و به طبیعت برمی گردد.

راه حل کاهش استفاده از ظروف و کیسه های پلاستیکی و جلوگیری از بروز بیماریهای مذکور , تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها , ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و به جای آنها استفاده از از ظروف با پایه گیاهی ( نشاسته ذرت , سیب زمینی و ... ) ونیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ساک های پارچه ای برای خرید های روزانه و ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات است.

از مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کیسه های پلاستیکی تجزیه پذیر میتوان به سازگاری با محیط زیست , تهیه شده از منابع اولیه تجدید پذیر و عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی , بدون هیچ گونه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک و مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید اشاره کرد.

سال های گذشته , پلاستیک به دلیل مزایای زیادی که داشت , بسیار استفاده می شد. پلاستیک عایق حرارتی و الکتریکی مناسب و در عین حال سبک و نشکن است , در برابر حلال های شیمیایی مقاوم بوده , قابلیت رنگ پذیری دارد و قارچ یا کپک نمی زند.

این در حالی است که مواد موجود در ظروف پلاستیکی خطرات بالقوه ای برای سلامت دارد. مصرف ظروف پلاستیکی میتواند باعث ابتلا به بیماری های مختلفی مانند : بی خوابی , خستگی و حتی سرطان شود.

زمان ماندگاری غذا در ظروف پلاستیکی مهم است. مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی با افزایش زمان ماندن غذا در این ظروف بیشتر شده و اسید های مضری وارد غذا می شود.

ظروف پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای 40 درجه , ماده ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج میکنند که موجب تلخی غذا شده و بیش از 77 نوع بیماری سرطان زا را بدنبال دارد. چربی هایی که روی مایعات داغ لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی قرار میگیرند را بارها مشاهده کر ده اید. این چربی همان سم خارج شده از پلاستیک است که روی سیستم های عصبی , قلب و گوارش انسان تاثیر منفی دارد.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تنها برای سرو غذاهای سرد مناسب هستند.

منبع : هفته نامه سپید 393

22 اسفند 92

پروین لطافت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
شهرام حسین نیا

اوز

تاگاره

ظروف پلاستیکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی