انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

هوا که کمی خنک و دلپذیر می شود , باید تنبلی را کنار گذاشت. کوهنوردی و طبیعت گردی مناطق جذاب و ویژه بخش اوز تا لارستان و فارس , صبح زود , آفتاب بالا نیامده , دم و بازدم هایمان چنان عمیق باشد که هوای تمیز و پاک صبحگاهی , ریه ها را پر کند . آنچنان سرمست می شوی که دلت نمی آید هوای تنفس کرده را دوباره به محیط , پس بدهی. گشت و کوهنوردی همراه با صبحانه ای سالم و چایی لی تش.....

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز , در راستای طبیعت گردی و کوهنوردی هر ساله که از پاییز شروع می گردد , به سد و قنات عنوه عزیمت نمودند.

ساعت 5.30 صبح را نشان می داد که گروه عازم شد. امسال با توجه به اعضای جدیدی که به گروه اضافه شده اند و نشان می دهند که وقت شناس و فعال نیز هستند , قطعا سال متفاوتی خواهیم داشت و برنامه های متنوعی تدارک خواهیم دید.

مسیر را گاهی به سرعت و گاهی کمی آهسته تر طی نمودیم تا به ابتدای بازدید از قنات ها و سد رسیدیم. قنات ها با آن عظمت ساختش توسط مردم آن زمان همراه با یادآوری اینکه با کمترین امکانات و در دل سنگ ساخته شده است , نشان از سخت کوشی آنها دارد. و بیراه نیست اگر بگوییم آن که برای اولین بار این قنات ها را می بیند از تعجب هاج و واج شود.

مسیر را ادامه دادیم , از سد هم گذشتیم و سپس وارد مسیر رودخانه ای گشتیم که سالیانی پر از آب بوده است و در این مسیر آب جمع شده پشت سد صرف زندگی مردمان ان زمان می شده است.

مسیر رودخانه را که ادامه بدهیم به منطقه ای در دل کوه و بن بست می رسیم که چند نخل و درختان دیگر , منظره ای زیبا پیش رویمان پدیدار می کنند که این منطقه به نام ((بودون ماهه )) معروف است.

پس از کمی استراحت , مسیر رابرگشتیم و در کنار سد همراه با دوستان مشغول آماده کردن صبحانه شدیم. نان و پنیر و گردو , همراه با فتیر و گپک و البته تخم مرغ نیمرو و چایی لی تش... گشت ما را دلچسب و رویایی نمود. این اولین شروع گشت ما در پاییز 94 است... اما چند نکته:

1) عنوه به عنوان نماد فرهنگ و سخت کوشی و استقامت مردم شهر اوز است و هر ساله توریست های زیادی از آن دیدن می کنند , انجمن طبیعت گردی تاگاره پیشنهاد می دهد مکان مورد نظر به توجه بیشتری نیاز دارد و صرف نصب تابلویی در ابتدا و در کنار سد که حاکی از ساخت قنات و سد در قرون اولیه اسلامی بوده و طی فلان مجوز , جزو اثار ملی به شمار می رود کافی نیست. مسلما به حال خود رها کردن قناتها و سد , چشم اندازی برای نسل بعد باقی نخواهد گذاشت.

اگر در کنار هر قناتی تابلوی کوچکی نصب می شد و درباره ان توضیح مختصر همراه با شماره قنات , بسیار جذاب تر می نمود , رو باز بودن قنات ها و اینکه برخی از مردم شاید برای اولین بار به این منطقه عزیمت کنند , خطراتی برای آن ها و بخصوص کودکان ایجاد می نماید که نصب تابلو در کنار هر قنات هم باعث یک نوع هشدار برای مردم خواهد شد و هم توضیح درباره انها , به سواد فرهنگی مردم اضافه خواهد کرد.

2)مسیر رودخانه خشک را که می روی و سنگریزه ها , سنگ های متلاشی شده و صیقل یافته را که می بینی , بوضوح در میابیم که زمانی این مسیر مملو از آب بوده و فرسایش آبی منطقه کاملا مشهود است. چیزی که دیگر در مسیر , کمتر دیده می شود و پیمودن مسیر رودخانه نشان می دهد که در سالهای گذشته , کمبود آب و باران گریبانگر بخش اوز بوده است. بنابراین مصرف بهینه آب و صرفه جویی آن از مهمترین وظایف ما بایستی به شمار رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۶
شهرام حسین نیا

نظرات  (۱)

۰۸ دی ۹۴ ، ۲۲:۲۱ مسعود محبی
سلام . به دلیل مرتفع بودن اوز نسبت به اطراف ( همانند فلات ) همه بارشهای سالانه به سمت شوره زارهای اطراف حرکت کرده و به هدر میرود. در  چند سال اخیر تعداد زیادی سد کوچک احداث شده و از هدر رفتن مقادیر زیادی آب جلوگیری شده است . امیدواریم این روال ادامه پیدا شود. لازم به ذکر است به دلیل فصلی بودن رودخانه ها در اوز , احداث سد هیچ لطمه ای به محیط زیست نمیزند  بسا که منافع زیادی هم در بر خواهد داشت . با سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی