انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

هفته کوهستان و بازدید از سد خاول

جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ب.ظ
این بار تغییر رویه دادیم , با پیشنهاد انجمن طبیعت گردی تاگاره( خانه فرهنگ ) اوز و همکاری اداره ورزش و جوانان و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اوز , و بمناسبت گرامیداشت هفته کوهستان , طبیعت گردی این هفته را عمومی اعلام نمودیم تا همقدم با همشهریان , خاطره ای زیبا به ماندگار بگذاریم.

از هفته قبل با سید یوسف حسینی ریاست اداره ورزش و جوانان هماهنگ شدیم و سد خاول را انتخاب نمودیم. مکانی بکر و زیبا با دروا نوردی هماهنگ تا محل سد.

هوا سرد بود و باد اعضا را کمی بیش از اندازه قلقلک میداد. استفاده از دستکش و کلاه و پیشانی بتد برای مقابله با باد کافی نبود اما یکدلی و یکرنگی اعضا که گام به گام با همشهریان همراه بودند سرما را به محیطی گرم و دلنشین تبدیل کرده بود.

راس ساعت 5/30 صبح از اوز حرکت نمودیم و پس از طی مسیر تا اسلام آباد , به سمت راه فرعی و به ابتدای دروا رسیدیم. ماشین ها را همانجا رها کردیم , کوله پشتی ها را محکم بستیم و استارت طبیعت گردیمان کلید خورد. در طی مسیر جاهایی بود که آب راه مسیر را مسدود نموده بود و ناچارا از صخره ها بالا رفتیم.

صرف صبحانه در نزدیکی سد خاول حلاوت دیگری به این طبیعت گردی بخشیده بود. ابتدای صبحانه با شیر داغ همراه بود که توسط سید شرف الدین حسینی آماده شده بود و گرمای آن حسابی همه را سر حال آورد. سید در راه برگشت نیز با دوغ محلی بسیار خوشمزه ای همه را یکبار دیگر غافلگیر نمود.

پس از صرف صبحانه , سید یوسف حسینی درباره سد خاول مختصر توضیحاتی ارائه نمودند , حسینی چنین گفت که :

سازه های آبی بخصوص در زمانی که کم آبی در منطقه جنوب غالب گشته بود و مردم برای کشاورزی و کسب مایحتاج خود با مشکلات فراوانی روبرو بودند , نعمت بزرگی بشمار می رفت.

سدی که بازدید آن را در دستور کارمان قرار دادیم و بنام سد خاول معروف است , تاریخچه آن دقیقا مشخص نیست اما می دانیم که بسیار بسیار قدیمی است. این سد با سنگ و ساروج ساخته شده و حدود ده سال قبل , به همت سید احمد هاشمی گلاری , بازسازی و مرمت گردیده است. سد دارای دو بال است که بال آفتاب خیز آن به سمت قلات و بال آفتاب نشست به سمت گلار می باشد.مردم زمانهای دور برای کشاورزی و کشاندن آب به دشت , مشقت زیادی را متحمل شده اند. حفر کانال ها از دل سنگها و انتقال آب از مسیر دروا به دشت , سخت کوشی مردم آن زمان را به عینه نشان میدهد.

پس از صحبتهای سید یوسف حسینی , شرکت کنندگان در طبیعت گردی امروز راه برگشت را طی نموده و دوباره به سمت ماشین ها روانه شدند. انجمن تصمیم دارد از این به بعد همشهریان را بیشتر در طبیعت گردی ها مشارکت دهد تا حس سلامتی و سحر خیزی را در یک روز , با هوای پاک و سالم , به آنها هدیه نماید.

** با تشکر فراوان از سید شرف الدین حسینی , ریاست شورای اسلامی قلات و سید یوسف حسینی رییس اداره ورزش و جوانان اوز. همچنین کمال تشکر از همراهی همشهریان گرامی و انجمن های خانه فرهنگ و بهرام رفیعی دبیر انجمن ادبی تائب اوز و محمد رضا رحیمی استودیو عکاسی پرسپولیس بابت عکس های زیبایشان **
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۷
شهرام حسین نیا

اوز

تاگاره

خاول

کوهستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی