انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

از اوایل شروع بکار هیات مدیره جدید انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز در اواسط آبان ماه، برنامه ریزی جهت استقبال از پرندگان مهاجر تالاب هیرم آغاز گشت و هیات مدیره به نتیجه رسید که امسال مراسم استقبال با شکوه و با حضور مردم و مسوولین باشد.

هماهنگی اولیه با انجمن محیط زیست لارستان توسط مهران محمودی از اعضای هیات مدیره انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز ، انجام گردید و در تقویم طبیعت گردی انجمن، یازدهم دی ماه نود و چهار ، بنام روز استقبال نوشته شد.

مقرر گردید امسال پذیرایی صبحانه به میزبانی انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز باشد.

چند روز قبل با آمار دقیقی که از دوستان لار گرفتیم و تبلیغات مجازی جهت مردم و انجمنها، به تکاپو افتادیم تا برنامه ای شایسته ترتیب دهیم و شرمنده همشهریان عزیزمان نگردیم.

خرید ها برای پذیرایی صبحانه حدود بیش از ١٢٠ نفر انجام گردید و دوستان بویژه خانمهای هیات مدیره انجمن ، سخت در تلاش برای آماده سازی صبحانه شدند.

ساعت یک تا سه بامداد جمعه یازدهم دی ماه ، باران نم نم شروع به باریدن کرد. صبح هوا آنقدر لطیف و تمیز بود که هر انسانی را سر شوق می آورد. گردهمایی اولیه راس ساعت ٧/٣٠صبح جمعه، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز بود. ماشین ها ردیف به ردیف پارک شده و مردم و مسوولین منتظر دوستان لار ماندند. با ملحق شدن دوستان لار، ماشین ها در حرکتی منظم و پشت سر هم ، به سمت تالاب هیرم حرکت کردند. مسیر نیم ساعته با آنهمه ماشین که زنجیروار حرکت می کردند ، خبر از اتفاقی بزرگ میداد.

برخی از دوستان که زودتر عازم شده بودند، بساط چیدن میزها و صبحانه را مهیا کرده بودند تا استقبال کنندگان پس از صرف صبحانه برنامه را آغاز نمایند.

لیلا عزیزیان یکی از اعضای انجمن سورپرایز مهمی برای برنامه امروز داشت و با هماهنگی، عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه اوز ، در معیت دکتر عبدالعزیز العوضی ، استاد دانشگاه الازهر مصر ، که از طایفه خواجه ها ی اوز هستند و برای کنفرانس سران دولتهای اسلامی در ایران بودند ، مهمان ما در طبیعت بکر و زیبای تالاب هیرم شدند.

صبحانه در فضایی گرم و صمیمی صرف گردید. پس از صرف صبحانه ، انجمن محیط زیست لارستان با همکاری باغ جنگلی سیمرغ، دو عقاب و شاهین مجروح را که دوره درمان آنها کامل شده بود و توانایی ٦٠تا٧٠درصد پرواز دوباره را داشتند ، به محیط زیست طبیعی بازگرداندند. پرواز عقابها البته به سختی و مشکلات خاص عدم پرواز که در حین طول درمان برای آنها پیش آمده بود همراه شد اما در هر صورت راه خود را پیدا نموده و به محیط بازگشتند.

دیدن و بازدید پرندگان مهاجر در تالاب ، بخش بعدی برنامه بود که البته دیدن آنها نیاز به دوربین های مخصوص را می طلبید. فلامینگوها و پلیکانهای زیبایی که دیده شدند ، نشان از اهمیت سوق الجیشی تالاب هیرم می دادند.

تالاب هیرم که بین روستای کوره و هیرم امتداد یافته است، در منطقه ای با آب و هوای خشک قرار گرفته و یکی از مهمترین تالاب های ایران است و هر ساله پذیرای بیش از ٣٠٠٠ پرنده مهاجر از گونه های مختلف است.

درناهای بسیار کمیاب که از روسیه در این فصل به تالاب هیرم و بختگان مهاجرت می کنند ، از مهمترین پرندگان مهاجر هستند.

پس از بازدید ، انجمن ها و مسوولین حاضر ، حلقه ای تشکیل داده و گرد هم جمع شدند. فروغ هاشمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز ، ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در مراسم ، خوش حالی خود را ابراز نمود.

شهرام حسین نیا دبیر انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز ، طی صحبت هایی در مورد شکل گیری انجمن و فعالیت های مختلفی که از سال تاسیس انجمن در سال ١٣٩١، تا بحال انجام شده است ایراد نمود.

دلاور از انجمن محیط زیست لار نیز درباره تالاب هیرم و پرندگان مهاجر آن صحبت نمود و اینکه چگونه میتوان تالاب هیرم را به یک منطقه اکوتوریسم تبدیل نمود.

شایان ذکر است در خلال برنامه قاضی زاده امام جمعه اوز در باب محیط زیست و حفاظت آن از نگاه اسلام و قرآن صحبت کرد و انصاری مسوول اداره محیط زیست لارستان نیز درباره محیط زیست و چگونگی بدست آوردن عقاب و شاهین رها سازی شده و نحوه درمان آنها سخن گفت.

مراسم در ساعت 10/30 صبح با صلواتی بر محمد و آل محمد پایان یافت و همشهریان به شهر بازگشتند تا خود را برای مراسم نماز جمعه مهیا نمایند.

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز تشکر و قدردانی خود را از عموم مردم و همشهریان عزیز و مسوولین از جمله : امام جمعه اوز , اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز , شورای اسلامی شهر اوز ,خانه فرهنگ اوز , انجمن عکاسی خانه فرهنگ اوز , انجمن ادبی خانه فرهنگ اوز , انجمن گردشگری اوز , اداره ورزش و جوانان اوز , دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز , هیات امنا دانشگاه پیام نور مرکز اوز , استودیو عکاسی پرسپولیس اوز , وبلاگ خبری مربوطی کهنه,انجمن محیط زیست لارستان , اداره محیط زیست لارستان , خنج و نی ریز ,مدیریت باغ جنگلی سیمرغ و.. که با حضورشان گرمی بخش محفل ما بودند ابراز می نماید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۱

نظرات  (۱)

ابتکار جالبی است
ولی کاشکی فکری هم به حال علاقه مندانی که وسیله نقلیه نداشتند هم میکردید
پاسخ:
با سلام. انشالا در برنامه های بعدی برای این مهم نیز عمل خواهیم کرد. سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی