انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

تحول را از خودمان شروع کنیم....

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۴۶ ب.ظ

روز جهانی محیط زیست , بهانه ای شد تا گذری به فرهنگ و فرهنگ زیست محیطی بزنیم.

همانطور که می دانید , فرهنگ شامل آداب و رسوم , هنر , سنت ها , علوم و مذهب و رفتاری است که از جزء به کل می رسند و مجموعه فرهنگ را تشکیل می دهند و این فرهنگ است که جامعه ای را از جامعه دیگر متمایز می سازد. بعد از فرهنگ , بحث آموزش به میان می آید که رکن اساسی ارتقای فرهنگ است و فرهنگی را که به عنوان مجموعه ای از عقاید و افکار ثابت است , با آموزش درست , بر لایه های ذهن و سیستم ادراکی و انگیزشی تاثیر می دهد و باعث می شود که آموزش به انتقال و تداوم فرهنگ کمک کند و در طول زمان , شکل بهتری به خود بگیرد و در درون فرد القا شود.

مقدمه ای از فرهنگ و آموزش بود که به اصل موضوع ربط داشت و اساسی ترین عناصری بودند که در تلاش برای بهتر شدن روند زندگی و روند زیست محیطی با تکیه بر این دو اصل کاربرد دارند.

**محیط زیست و فرهنگ محیط زیستی:

عزم جهانی برای حفاظت از محیط زیست , با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره ی انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم مشهور است در سال 1972 در سوئد جنبه ی عینی پیدا کرد و پس از آن تا به امروز , تلاش های جهانی زیادی برای حفظ محیط زیست و حق برخورداری انسان ها و بخصوص کودکان , از محیط زیستی سالم و بهداشت و ایمنی سالم در حال انجام است.

افراد هر جامعه , خصوصا کودکان , تاثیر پذیری زیادی را از محیطی می گیرند که در آن زندگی می کنند , پرورش می یابند , آموزش می بینند و رشد می کنند. در این میان محیط زیست , مهمترین نقش را بر سلامتی و فرهنگ فردی آنها ایفا می کند.کودکی که در محیطی سالم رشد و نمو پیدا می کند و با فکری سالم در حفاظت ار انچه در اختیار دارد می کوشد , حتما فردای خوبی را تجربه خواهد کرد , چرا که اعمال امروز ما بازتاب فردایی است که ما در خلق آن می کوشیم.

البته چند سالی است که تلاش های جهانی در زمینه ی فرهنگ سازی برای استفاده درست از محیط زیست و حفظ آن , شکل گرفته و بی شک ایران هم از این قاعده بدور نیست.

شهر و منطقه ی ما هم چند سالی است که با شکل گیری انجمن های فعال , سعی بر این دارد که از آغازین سالهای تاثیر پذیری زندگی فرد , به نهادینه نمودن این امر بپردازد. هر چند شاید در وهله ی اول , امری ساده و معمولی تلقی شود اما , با نگاهی دقیق تر می توان تاثیر فرهنگ و آموزش را مشاهده نمود.

وقتی قرار است تحول را از خودمان شروع کنیم و نقطه ی آغازی باشیم برای شهر و جامعه ای که ما هم جزو یکی از عوامل آن هستیم , پس همه مسوولیم و همه باید تلاش کنیم . همه یعنی اینکه مسوولین همراه مردم همت کنند تا فرهنگ زیست محیطی به بستر مناسب برسد.

انجمن های فعالی که از دل مردم شهر شکل می گیرند و تلاش می کنند تا سهمی هر چند اندک را در جامعه ای داشته باشند و تنها هدفشان بهبود محیط زیست و فرهنگ سازی است و این خود می تواند سر آغاز تحولی شود که عملکردهای خوبی را بدنبال خواهد داشت و توان فرهنگ پذیری جامعه را بالا خواهد برد.

اکنون که حرکتی پرشور در این زمینه ایجاد شده  , بیایید با هم از کوچکترین تلاش ها حمایت کنیم تا بهترین عملکرد ها را ببینیم. تنها جامعه ای موفق خواهد شد که همصدا با هم در جهت هدفی , گام بردارد و تلاش کند.

به امید محیط زیستی سالم با شروع تحول از خودمان و متحول شدن جامعه زیست محیطی....


** فروغ هاشمی **

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۶

نظرات  (۱)

سلام
از سایت ما هم دیدن بفرمایید
http://camptrip.ir/lastcharter

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی