انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

غار بنوو عمادشهر لارستان

دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۰۵ ب.ظ

مدتها بود که دیدن عکس ها و تعریف هایی که از غار بنوو میشد، اعضا رو مشتاق به دیدن این جاذبه  طبیعی کرده بود تا اینکه شرایط مهیا شد و اعضای انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز طبق برنامه همیشگی عازم کوهپیمایی هفتگی خود شدند. اما این بار مسیری طولانی تر و مکانی بکر با طبیعتی خاص.


راس ساعت 5 صبح روز جمعه از اوز حرکت کردیم و پس از طی مسیری یک ساعته به عمادشهر رسیدیم. مسیر را به طرف کوه گاوبست ادامه دادیم و بعد از پیمودن حدود 8 کیلومتر به سدی بنام قلات رسیدیم و به دلیل اتمام جاده مجبور به توقف وسایل نقلیه شدیم و کوهپیمایی آغاز شد.

با پیمودن قسمتی از مسیر به برکه ای رسیدیم و پس از صرف صبحانه مسیر را ادامه دادیم مسیری با انبوهی از پوشش گیاهی و درختی که بعضی از آن ها خاص آن منطقه بود. نظیر بادام کوهی، بنه ودرختان کٌنار با عمری صدساله.

در ادامه مسیر به تخته سنگی رسیدیم که بالای آن  از سنگ های ریز و درشت پر شده بود.

راهنمای گروه، احمد قاضی زاده درباره آن توضیح داد که این تخته سنگ را در زبان محلی " بَرد زنجیر" می نامند که از دوکلمه "بَرد" به معنای تخته سنگ خیلی بزرگ و زنجیر ساخته شده است که علت آن وجود جای زنجیر در دور تا دور آن بود که مردم آن منطقه معتقدند هر کس که آرزویی در دل دارد در کنار این سنگ به زبان آورد و موفق به انداختن سنگی در بالای بَرد زنجیر شود به آرزویش می رسد.

با اتمام توضیح راهنما، مسیر را ادامه دادیم و بعد از پیمایشی  یک ساعته که سختی هایی هم داشت و عبور از کنار اتاقک های قدیمی با قدمت 300 ساله، که محل زندگی اهالی گاوبست بوده است، به غار رسیدیم.

غاری به مساحت 3000 متر مربع و ارتفاع 50 متر که با دیدن بزرگی و عظمتش همه شگفت زده شدند.

این غار در زبان محلی به بنوو معروف است که "بن" به معنا ریشه و" وو" به معنای دادخواهی است.که زمانی نیاشگاه و معبد گبریان باستان بوده است که خیلی قبل تر از ورود اسلام به منطقه، در این مکان زندگی میکردند و خط هایی به زبان سانسکریت که بر روی دیواره های غار باقی مانده است این ادعا را به اثبات می رساند.

این غار نیز دارای 24 حوضچه آب شیرین است که حدود 15 عدد از آن فعال است که از قطرات آبی که به صورت ممتد از سقف غار میچکد، پر می شوند و هیچ گاه نه سرریز میشوند و نه آب آن ها کم میشود و این روند در طول سال ادامه میابد.

 

بعد از کمی استراحت ،اقامه نماز و صرف ناهار درون غار. کوله ها را بستیم تا راهی مسیر بازگشت شویم.

قبل از بازگشت اعضای انجمن زباله های خود وتمام زباله هایی که در غار توسط بازدید کنندگان قبلی،ریخته شده بود را جمع آوری کردند.

در مسیر بازگشت از سد فداغ و مسجد نبی در کنار آن که به صورت کاملا سنتی  توسط حاج منصور خرمدل بنا شده بود بازدید شد و پس از اقامه نماز در آن مسجد راهی اوز شدیم تا گردش یک روزه خود را به پایان رسانیم.

 در آخر از آقایان سید یوسف حسینی، رییس اداره ورزش و جوانان و محمدرضا رحیمی، عکاس خوب شهرمان که ما را در این کوهپیمایی همراهی کردند کمال تشکر را داریم.

نظرات  (۱)

درود از شمال ایران عزیز بر هموطنان ورزشکار اهل پارس کهن 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی