انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

کاشت سه نوع بذر در کوه های جنوب روستای گلار

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ب.ظ

به همت مردمان طبیعت دوست گلار در قالب انجمن گلار سبز و اداره منابع طبیعی لارستان و با همکاری انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز، کاشت سه نوع بذر آنغوزه ( انگزه)، بادام کوهی (Akhor) و کنار ( konar) انجام گرفت.

چند روز پیش از طریق مهندس سعید شریفی با خبر شدیم که دوستان روستای گلار و اداره منابع طبیعی لارستان قصد چنین کار مهمی را دارند و از انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز نیز دعوت شده بود که در این امر خیر شرکت نمایند. 

جمعه مورخ ٢٨/٨/٩٥ ساعت ٦ صبح از اوز حرکت کردیم، و در موعد مقرر جنب سد گلار به دوستان ملحق شدیم. پس از طی مسافتی با ماشین ، در کنار برکه ای که اتفاقا علیرغم بی بارانی پر آب بود توقف نمودیم. برخی از دوستان روستای گلار در محوطه اطراف برکه گیاهانی را کاشته بودند و هر از گاهی آن را آبیاری کرده و از آن مواظبت می نمودند. درختان را به نوبت آبیاری کردیم و سپس با اضافه شدن بزرگترهای روستا، بساط صبحانه فراهم گردید. تخم مرغ و پنیر و مربا ، خامه و خرما و چای همراه با نان گرم صبحانه ای مفصل را تشکیل داده بودند.

پس از صرف صبحانه ، همه ی دوستان گرد هم آمدند و مهندس رضایی رییس اداره منابع طبیعی لارستان شروع به توضیح در خصوص کاشت بذر ها و نحوه کشت آنها نمود . مهندس رضایی با ذکر این نکته که پیشینیان ما در حفاظت از محیط زیست بهتر از خود ما عمل کرده اند و بایستی دسترنج قدیمی های خود را ایده آل استفاده نموده و از آنها مراقبت کنیم اظهار امیدواری نمود با کاشت بذرها در نقاط مختلف لارستان بتوانیم مناطق دارای پوشش گیاهی بیشتری داشته باشیم تا خاک های حاصلخیز ما براحتی از دست نروند. مهندس رضایی با اشاره به نکته مهمی که یکی از بزرگترهای روستا تاکید نموده بود گفت: اگر برای هر نفر در کاشت بذرها، ٤ گیاه رشد نموده و به مرحله بهره برداری برسد کار در خور توجهی انجام گرفته است. وی در خصوص کاشت بادام کوهی در کوه های روستای هود در سال پیش اشاره ای داشت و از مهندس شریفی عضو انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز درخواست نمود در این خصوص توضیحاتی ارائه نماید.

شریفی با اشاره به اینکه پارسال ما بذرها را خیسانده بودیم و پس از کاشت و بارندگی خوبی که انجام گرفت سریع جوانه زد اما چون بارندگی های مداوم قطع و مدت طولانی بارندگی نداشتیم برخی از این جوانه ها خشک شدند متذکر شد بذرها را بصورت خشک و بدون خیساندن بکاریم تا در صورت کمبود بارندگی این بذرها برای سال بعد نیز باقی بماند . شریفی همچنین خبر داد که با هماهنگی اداره منابع طبیعی کاشت تکمیلی کوه های اطراف هود نیز بزودی در برنامه قرار خواهد گرفت و از دوستان حاضر دعوت به همراهی نمود.

پس از صحبت های اولیه ، کاشت بذرها آغاز شد. بذرهای کنار در قسمتهای پایین کوه و بذرهای بادام کوهی و آنغوزه در قسمتهای بالای کوه کاشته شدند. این کار تا ساعت ١٢ ادامه یافت و سپس همگی پس از بازگشت توسط دوستان گلار به اقامه ی نماز جمعه و ناهار دعوت شدند.

در باغ یکی از دوستان گلار ، ناهار شامل برنج و مرغ و مخلفات که بسیار خوشمزه و لذیذ تهیه شده بود صرف شد و سپس دوستان حاضر از همدیگر خداحافظی نموده و برای کشت بعدی با هماهنگی اداره منابع طبیعی لارستان اعلام آمادگی نمودند.

در راه برگشت به اوز فکر میکردم واقعا اگر از کشت بذرهای هر نفر ، ٤ گیاه رشد و به مرحله بهره برداری برسد واقعا جالب خواهد بود ، خاطره صبح تا ظهر و زحمات بسیار زیادی که دوستان روستای گلار کشیده بودند از تدارک صبحانه مفصل تا ناهار لذیذشان، همراه با خوش قلبی و رفتار مهربانانه آنها، همچنین همکاری خرد و کلان در کشت بذرها ، زنده شد و بایستی بابت همه ی زحماتشان سپاسگزار باشیم. 

از اداره منابع طبیعی لارستان و مهندس رضایی ریاست این اداره نیز که همراه همکارانشان همیشه در صحنه حاضر هستند نیز تشکر و قدردانی مینماییم. به امید روزی که پوشش گیاهی ایران عزیز پربار و با نشاط باشد و همه ی ما نگهبان محیط زیست خودمان باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی