انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

به بهانه هفته منابع طبیعی

يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۶ ب.ظ


«هفته منابع طبیعی بر دوستداران طبیعت و آنان که با عشق تلاش می کنند مبارک باد».
     

استان فارس و شهرهای جنوب فارس با انجمن علمی، فرهنگی و طبیعت گردی تاگاره آشنا هستند و نام این انجمن را شنیده اند.

       tree1

انجمنی که از زمان شکل گیری تاکنون توانسته است قدمی برای خاک، زمین و گام های خوبی در جهت فرهنگ سازی در زمینه حفظ طبیعت و محیط زیست و یا آشنایی از سنین پایه بردارد. در این چند ساله شعار نداد و انجام داد...
از طرح دفتر کلاسی با موضوع حفظ طبیعت گرفته تا بذر کاری در طبیعت و کوه های اطراف منطقه...    
طرح جایگزین کردن سبزه عید و اجرای آن، طرح کاشت کنار و چای با مواد دورریختنی و تحت عنوان مسابقه برای کودکان و کاشت آن در دل طبیعت، برگزاری مسابقات نقاشی تحت عنوان من و محیط زیست اطراف من، طرح و اجرای باغچه کوچک من، طرح چای قرمز (که مفید ترین چای برای سلامتی است)

tea8

و برداشت و بسته بندی آن برای روز اوز، کاشت آویشن و مرزنجوش، پاکسازی کوه ها و طبیعت اطراف، اجرای همایش «هنرمندان به خاک هم خدمت می کنند»، مسابقه بهترین کاردستی با مواد دورریختنی. همایش های زیاد پیاده روی و کوهپیمایی، استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف حتی در همایش های طولانی کوهپیمایی، طرح سلام و سلامت، چاپ بروشورها و بنرهای آموزشی.

برپایی چند نمایشگاه و شرکت در همایش های مرتبط، تهیه و توزیع دفترچه گیاهان دارویی بخش اوز برای اولین بار، برپایی غرفه فعالیت انجمن
در روز بخش اوز و سایر مواردی که دوستان می توانند برای اطلاع از آن ها سری به وبلاگ تاگاره (tagrah.blog.ir) بزنند.  

قصد ما نه شعار بود و نه خودنمایی قصد تک تک اعضای انجمن خدمت بود و خواهد بود و این نیت را داشتیم و خواهیم داشت که تا زنده ایم می توانیم به طبیعت و انسان ها خدمت کنیم.     

هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بر همه دوستداران و عزیزانی که قدمی در این راه بر می دارند مبارک باد. 

 
با سپاس از تمامی اعضای انجمن طبیعت گردی تاگاره و سپاس از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، اداره منابع طبیعی لارستان، اداره محیط زیست لار و خنج، هنرمندان و مردم فرهنگ دوست منطقه که ما را یاری کرده اند و می کنند.
بیایید تا زنده ایم دین خود را ادا کنیم.
سپاس

************************************

و اما پیام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز درباره روز درختکاری:

به دست خود درختی می نشانم/ به پایش جوی آبی می کشانم...      
همه این شعر معروف عباس یمینی شریف که با هیجان می خواندیم و در پایان با هیجانی بیشتر نام شاعر را هم  اضافه می کردیم به یاد داریم شعری زیبا با یک دنیا حرف...  
هرساله ١٥ اسفند ماه که می شود با کمک شهرداری ها، اداره ها، نهادها و تشکل های مردمی مراسمی شکل می گیرد و نهالی کاشته می شود تا فردا درختی تنومند به بار آید و غیر از زیبایی مفید باشد. 
١٥ اسفندماه هرسال تکرار می شود و هر سال این حرکت زیبا در سراسر ایران تیتر اول روزنامه ها و نشریات و سایت ها می شود،با تایید این حرکت زیبا و خدا پسندانه، اضافه می کنم، درختکاری در ایران سابقه تاریخی طولانی دارد و در اسلام نیز تاکید فراوانی بر آن شده است و بزرگان دین نیز احادیث و روایات زیادی در این مورد داشته اند:    
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود».   
اما چند نکته را در این خصوص اشاره کنم که هدف فراموش نشود و خدمت به زمین و طبیعت و درختکاری تنها صرف داشتن برنامه ای یک روزه نگردد.      
بیاید ما ایرانی ها که ادعای تمدن و تاریخ داریم خود را در قبال هرآنچه خداوند در اختیار ما گذاشته است و در تقدیر ما آمده  است مسئول بدانیم...        
و باید این مسئولیت را تا زمانی که زنده ایم و نفس می کشیم به سرانجام برسانیم نفس کشیدن و حیات  همانند وامی است که از خداوند گرفته ایم  تا بازپرداختی به طول یک عمر  داشته باشد.
نمی توان گفت هرروز بلکه هر فصل به اقتضای شرایط آب و هوایی منطقه هرچند اندک ولی نهالی یا بذری بکاریم و این سنت پسندیده را به آیندگان نیز بسپاریم.   
در این راه متخصصان امر را فراموش نکنیم و شعار ما این باشد... 
به بهای یک عمر در قبال زمین خدا مسئولیم.       
هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بر ایرانیان مبارک باد.  
درختم کم کم آرد برگ و باری/ بسازد بر سر خود شاخساری      

فروغ هاشمی، 15 اسفند 95

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی