انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

شناسایی رودخانه های واقع شده بین بندر عباس تا میناب:


ارتفاعات شرق تنگه هرمز در حقیقت دنباله رشته کوه های زاگرس است و بخش دیگر آن ارتفاعات مکران می باشد. این ارتفاعات هر چه به طرف جنوب امتداد می یابد به دریا نزدیکتر می شود ، به طوری که در بعضی نواحی در داخل دریا پیش رفته است. در این منطقه در حدود 9 ماه از سال بارندگی مهمی صورت نمی گیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یک یا دو نوبت به وقوع می پیوندد. در همان موارد اندک هم بارندگی آن اغلب مانند باران های بهاری سیل آسا است و خسارات فراوانی به بار می آورد.

از بندرعباس به سمت میناب به ترتیب رودخانه های : شور ، جلابی ، حسن لنگی و میناب که از ارتفاعات انتهایی رشته کوه زاگرس چین خورده به سمت دریا بصورت موقت و در بعضی از فصول بصورت فصلی سرازیر می شود. رودخانه پرآب و شیرین میناب یکی از رودخانه های مطرح بوده که علاوه بر آبیاری نخلستانها و مزارع ، آب شرب شهر بندرعباس را نیز تامین میکند.


سد استقلال میناب :


سد استقلال میناب روی رودخانه میناب در 2 کیلومتری شرق این شهر احداث شده است. رودخانه میناب یکی از پر آب ترین رودخانه های منطقه است که از دو رودخانه دیگر به نام های رودان و جغین تشکیل یافته است. سد استقلال و دریاچه آن فضای دیدنی مناسبی برای گردشگران است و آب آشامیدنی بندر عباس ، خمیر ، قشم و بسیاری از باغات از آن تامین می شود.

مطالعه اولیه احداث سد در سال 1344 آغاز و عملیات اجرایی از سال 1353 شروع و در سال 1362 بهره برداری از ان آغاز شده است.

دو دهانه به ابعاد 2*2 متر در ارتفاعات 77/5 و 90 متر از سطح دریا با ظرفیت حداکثر 14 متر مکعب در ثانیه ، جهت تامین آب کشاورزی دشت میناب و شرب شهر بندرعباس تعبیه شده است. هزینه احداث سد استقلال 9029210000 ریال بوده است.


رودخانه های واقع شده بین میناب تا جاسک:

رودخانه های حد فاصل میناب تا جاسک عبارتند از : جگین ، گابریک ، سدیچ ، گروک ، تار ، زرانی ، گز ، هیوی ، یهمدی ، و جاسک

با توجه به اینکه رودخانه ها در سطح * دلتا ها ، دائما در حال تغییر مسیر هستند و سطح پایداری ندارند ، اکثر این رودخانه ها در زمان جاری شدن در حال تغییر مسیر خود بشکل مارپیچی در حرکت هستند . رودخانه جگین بر اساس شواهد بدست آمده در طی 40 سال ده بار تغییر مسیر داده است.

* دلتا : زمینی مثلثی شکل است که از آبرفت رودخانه پدید آمده است. دلتا زمانی تشکیل می شود که مقدار رسوبی که بوسیله رودخانه به دریا می رسد بیش از مقداری باشد که براثر جزر و مد ، امواج و ... پراکنده می گردد. این زمین سه گوش معمولل در دهانه رود با دریا قرار دارد. *

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی