انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

جنگل حرای خور آذینی سیریک:


جنگل های حرای خور آذینی سیریک ، یکی از شگفت انگیزترین جنگل هایی است که هر چه از زیبایی آن گفته و شنیده می شود ، نمی تواند گوشه ای از آن زیبایی را ترسیم نماید و تنها با دیدن این جنگل هاست که قادر به درک آن خواهیم شد. این جنگل ها در آب های کم عمق سواحل دریای عمان ریشه دوانده و محیطی برای زیست انواع آبزیان ، پرندگان و دوزیستان ایجاد کرده اند.

حرا ، گونه ای از درخت مانگرو است و به همین دلیل این جنگل ها به جنگل های مانگرو نیز شهرت دارند. این درخت به افتخار بوعلی سینا دانشمند فرهیخته ایرانی Avesenix Marina نامگذاری شده است .

حرا نوعی درخت آبزی با ریشه هوایی است که تخم آن پس از عمل آوری در روی گیاه و رها شدن بر روی آب ، به آسانی در کف نقاط کم عمق دریا رشد می کند و تا ارتفاع 4 متر از سطح آب بالا می آید و سالی یکبار نیز به گل می نشیند . این درختان به هنگام بالا آمدن آب دریا تا قسمت تاج در آب فرو رفته و شناور می شود و با پایین رفتن آب دریا بدنه و شاخه های آن هابرای مدت 6 تا 7 ساعت آشکار می مانند. از دیگر ویژگی این جنگل ها ، بی نیازی آن ها به روییدن در آب شیرین است به طوری که این درختان مقداری از نمک آب دریا را از طریق ریشه ها جذب و دفع می کنند .

در گذشته استفاده از چوب این درختان برای سوخت رواج بسیاری داشته است اما در حال حاضر تنها از برگ در ختان حرا برای دام و گل های آن برای تهیه عسل و رنبورداری استفاده می شود و به واسطه غنی بودن محیط آبی رویشگاه این جنگل ها ، گرایش بسیاری در استفاده از عرصه این جنگل برای آبزی پروری به خصوص احداث استخرهای پرورش میگو دیده می شود.

فواید و مصارف عمومی جنگل های مانگرو:


فواید مستقیم : تیرهای چوبی ، سوخت ، اسباب ماهیگیری، زنبورداری ، ماهیگیری ، کاهش آلودگی هوا و افزایش فضای سبز و اکوتوریستی

فواید غیر مستقیم : مکانی مناسب جهت تخم ریزی طبیعی خرچنگ و ماهی ، کنترل فرسایش و رسوب ، حفاظت از اکو سیستم دریایی ، حفاظت از بافت ساحلی و اکوتوریسم و گردشگری


اهمیت جنگل های حرا :


از آنجا که این جنگل ها متاسفانه در حال تخریب هستند ، با توسعه آنها می توان به اکوسیستم دریا کمک کرد . در ذکر اهمیت این جنگلها ، آن ها حلقه اول اقتصاد ماهیگیری در دنیا می باشند. حفظ این جنگل ها غنای ماهیگیری و غنای دریا را بدنبال خواهد داشت و همچنین این جنگل ها مامن بسیار مناسبی برای خفظ سواحل بوده و همچون سپر ، جلوی تندی امواج را می گیرد.

این جنگل ها پناهگاهی مناسب برای تخم ریزی و حفظ بقای آبزیان است. از این رو توسعه این جنگل ها حائز اهمیت فراوان است و بایستی با برنامه ریزی مناسب ، درست و منطقی در حفظ آن ها کوشید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی