انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

«هفته محیط زیست گرامی باد.»


هفته محیط زیست هر سال از 15 خرداد آغاز می شود و تا 21 این ماه ادامه می یابد. این هفته بهانه ای برای فعالان این عرصه و سازمان های مردم نهاد است تا به صورت برجسته تری به اقدامات و فعالیت های زیست محیطی و حفظ محیط و کره زمین بپردازند.

environment

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز نیز در این راستا و از زمان آغاز فعالیت های خود همواره به مسایل زیست محیطی توجه داشته و از سنین پایه تا بزرگسال را تحت پوشش آموزش ها و برنامه های خود قرار داده است.

 environment

آشنایی با روز جهانی محیط زیست

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ای، 5 ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.

هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ جانوری است.

 environment

نامگذاری روز جهانی محیط زیست

 

هر سال روز 15 خرداد (5 ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می‌گردد، در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.

 environment

سکویی برای اقدام: روز جهانی محیط زیست مهم ترین روز سازمان ملل متحد برای تشویق آگاهی و اقدام جهانی برای حفاظت از محیط زیست است. این روز به سکویی جهانی برای گسترش عمومی تبدیل شده است که به طور گسترده در بیش از 100 کشور جشن گرفته می شود.

روز مردم: از همه مهم تر، روز جهانی محیط زیست «روز مردم» برای انجام دادن کاری است که از زمین مراقبت کند. آن «کار» را می توان در سطح محلی، ملی یا جهانی متمرکز کرد. این امر می تواند اقدامی انفرادی باشد و یا جمعیتی را دربر گیرد. هر کسی آزاد است که انتخاب کند.       

موضوع: هر روز جهانی محیط زیست پیرامون یک موضوع است که توجه را برروی یک مسئله مهم زیست محیطی متمرکز می کند. موضوع سال 2018 «غلبه بر آلودگی پلاستیکی» است.       

میزبان: هر روز جهانی محیط زیست، کشور میزبان جهانی متفاوتی دارد که مراسم های رسمی در آن جا رخ می دهد. تمرکز بر کشور میزبان کمک می کند تا چالش های زیست محیطی را  که با آن روبروست برجسته نماید و تلاش برای خطاب قراردادن آن ها را پشتیبانی می کند. میزبان امسال هند است.  


environment

کشورها چگونه با این مشکل برخورد می کنند؟  

رواندا: این کشور در حال توسعه در آفریقا از سال 2008، کیسه های پلاستیکی را منع کرد. این کشور ممنوعیت کامل کیسه های پلاستیکی را در حالی اجرا کرد که کشورهای دیگر در سراسر جهان فقط شروع به بستن مالیات بر کیسه های پلاستیکی کردند. 
tagarahenvironment
فرانسه: این کشور در سال 2016 قانون «ممنوعیت پلاستیکی» را تصویب کرد تا به مبارزه با مشکل رو به رشد آلودگی پلاستیک در جهان بپردازد و تمام بشقاب ها، فنجان ها و ظروف پلاستیکی را تا سال 2020 ممنوع اعلام کرد تا استفاده از کیسه های پلاستیکی را در این کشور تا سال 2025 به نصف برساند. 

چین: در سال 2008، دولت قانونی را وضع کرد که دادن کیسه های پلاستیکی را به صورت رایگان برای فروشگاه ها (فروشندگان کوچک یا بزرگ) غیرقانونی اعلام کرد. طی فقط دو سال، استفاده از کیسه های پلاستیکی به طرز چشمگیری  50٪ کاهش یافت.

environment

سوئد: آن را یکی از بهترین کشورهای بازیافت در جهان می نامند. آن ها از سیاست «نه به کیسه های پلاستیکی، به جای بازیافت بیشتر پلاستیک» پیروی می کنند.       

ایرلند: این  کشور در سال 2002 مالیات بر کیسه پلاستیکی را وضع کرد که به این معنی است که مصرف کنندگان مجبور به خرید کیسه هستند و هزینه آن چنان زیاد بود که طی چند هفته پس از اجرای آن 94٪ استفاده از کیسه پلاستیکی کاهش یافت.


گاه شمار مناسبت های زیست محیطی ملی و جهانی


دریافت
توضیحات: گاه شمار زیست محیطی



منابع:


 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی