انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

مهشید خضری، دبیر انجمن: روز هوای پاک امسال با شعر خوانی و معرفی فعالیت های کتابخوانی باشگاه کتابخوانی بوسار و خاول همراه شد.

این برنامه که به همت انجمن علمی، فرهنگی و طبیعت گردی تاگاره اوز با همراهی شورای اسلامی، دهیاری روستای گلار، پروین صالحی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی، و اعضای انجمن صورت گرفت، مسیر سبز روستای گلار تا قلعه قدیمی که از آثار باستانی روستاست پیمایش شد.

هوای-پاک-تاگاره

پس از خوش آمدگویی، اعضای باشگاه کتابخوانی (سیداحمد، سمیه و حوا هاشمی، شیما صالحی، ستاره صالحی، میترا دشواری، قائدی و آرتمیس هاشمی) از فعالیت های خوب ترویجی گفتند و از دیده شدن فعالیت هایشان در بازدید مسئولان کشوری به ویژه علی اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، که بانی تمام فعالیت های کتابخوانی و باشگاه ها در روستاها و شهرهای ایران شدند سخن گفتند و از تمام نویسندگان به نامی که به روستای گلار سر زدند تشکر کردند.

هوای-پاک-تاگاره

هوای-پاک-تاگاره

سپس، پروین صالحی از فعالیت های خوب روستا گفت و از این که طی دو سال چه زحمت هایی کشیده شده است و کودکان و نوجوانانی که حتی صحبت در جمع را تجربه نکرده بودند اکنون در جشنواره شاهنامه خوانی و گلستان خوانی و غیره شرکت می کنند، کتاب های خوب معرفی می کنند، با انتشاراتی ها و نویسندگان خوب کشور آشنا هستند، به دیدار مسئولان می روند و با آنان به گفتگو می نشینند و از ایده ها و برنامه هایشان می گویند و افزود: از مسئولان منطقه و روستا انتظار بیشتری داریم. گلار روستایی است که با وجود فعالیت های خوب ترویجی هنوز کتابخانه ندارد و ما قفسه های مغازه ها و خانه بچه ها را با کتاب پرکرده ایم و در کوچه ها و دشت و صحرا کتاب می خوانیم و با عشق کار می کنیم. هرچند مکان مهم نیست اما خوشحال می شویم اگر کتاب ها پراکنده نباشد و کارها متمرکز باشد و از همراهی خانواده ها، فروغ هاشمی، مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، که همراه همیشگی برنامه هاست، و انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز که یک روز شاد و به یادماندنی را برای اعضای باشگاه ها کتابخوانی و مردم روستای گلار به یادگار گذاشتند تشکر کرد.

هوای-پاک-تاگاره

هوای-پاک-تاگاره

انجمن تاگاره نیز به رسم یادبود چند کتاب مرتبط با طبیعت به مناسبت روز هوای پاک و سه نهال برای مسیر سبز روستای گلار اهدا کرد.

هوای-پاک-تاگاره

در ادامه فروغ هاشمی از همراهی شورا و دهیاری و معتمدان روستای گلار و پروین صالحی و تک  تک اعضای باشگاه ها تشکر کرد و افزود: انجمن طبیعت گردی تاگاره سال هاست که جدا از فعالیت های طبیعت گردی و خدمت به طبیعت، فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست، آموزش و سایر برنامه ها را در دستور کار دارد و فعالیت ها را همچنان ادامه می دهد و امروز به مناسبت روز ملی هوای پاک (29 دی ماه) به روستای گلار آمدیم.

وی از همراهی همگی تشکر کرد و گفت: کودکان گلاری سال گذشته جزء برگزیدگان جشنواره شاهنامه خوانی بودند و در کوهپیمایی صبحگاهی امروز و در گرامی داشت روز هوای پاک شرکت کردند. گاهی از همین کودکان می آموزیم و درس می گیریم.

سپس، از فعالیت های خوب ترویجی روستای گلار که به واسطه تسهیلگر روستا شکل گرفته بود صحبت کرد و افزود: امروز به واسطه فعالیت های خوب روستا همه روستای گلار را می شناسند و با فعالیت های خوب روستا آشنا هستند.

هوای-پاک-تاگاره

هوای-پاک-تاگاره

هوای-پاک-تاگاره

هوای-پاک-تاگاره

در این برنامه، شیخ کامل انصاری  اعلام کرد زمینی برای ساخت ساختمان کتابخانه روستا اهدا خواهد کرد و تقاضا کرد خیرین و معتمدان همت کنند تا به زودی ساختمان احداث شود.

پریا کاریانی، کوچک ترین عضو حاضر، نیز شعر آتش نشان را برای حضار خواند و مورد تشویق قرار گرفت.

انجمن طبیعت گردی تاگاره ضمن تبریک دوباره روز هوای پاک به هموطنان عزیز و همراهان از رییس شورای اسلامی و اعضای شورا و خیرین و معتمدان روستای گلار و از شیخ کامل انصاری که بهترین هدیه را در روز هوای پاک به مردم گلار اهدا نمودند سپاسگزاری می کند.

 

تاریخچه روز هوای پاک


به طور کلی در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می گردد که از جمله آنها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره می باشد. روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

هوای-پاک-تاگاره

در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.

گفتنی است قدمت روز هوای پاک در ایران از کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد


منبع

http://www.isfahan.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=39&PageId=6959&codeV=1&tempname=pak.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی