انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

پس از برگزاری موفق سه برنامه مهتاب نوردی و استقبال چشمگیر علاقه مندان، چهارمین طبیعت گردی شبانه در صحرای روستای کهنه برگزار شد.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

به گزارش عبداله سخنگو، دبیر این برنامه، مهتاب نوردان بعد از پارک خودروها در صحرای کهنه، پیاده روی را زیر نور مهتاب در هوایی مطبوع و با تماشای زیبایی چشم نواز ماه در روز جمعه 25 مرداد آغاز کردند.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

پروین لطافت از اعضای هیئت مدیره بعد از خوش آمدگویی و توضیح مختصر درباره برنامه مهتاب نوردی پیرامون فعالیت های انجمن تاگاره توضیح داد و افزود: سعی کردیم از ظروف پلاستیکی در هیچ کدام از پیاده روی ها استفاده نکنیم و حتی سال های قبل در توزیع کیسه های پارچه ای و سفره نان همشهریان را یاری و فرهنگ سازی را شروع کردیم و اکنون مشاهده می کنیم که در بین مردم این امر تا حد زیادی نهادینه شده است. نمی گوییم اصلا استفاده نمی شود اما خیلی کمتر شده است.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

از نکات قابل توجه برنامه نظم و همراهی مهمانان بود که پیاده روی را در هوای خنک شبانه بدون نور هد لامپ و غیره میسر کرد.

پس از طی مسیری به طول ٣ کیلومتر و تشکیل حلقه ای بر روی زمین، مهندس سعید شریفی از اعضای هیئت مدیره انجمن درباره رصد در شب، جهت یابی در طبیعت و لزوم یادگیری برای همه افراد علاقه مند به خصوص کسانی که می خواهند به طبیعت و کوه بروند توضیح داد.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

وی افزود: یکی از جهت یابی ها، جهت یابی با خورشید است چرا که خورشید از شرق طلوع و از غرب غروب می کند. البته اوایل بهار و پاییز خورشید با کمی انحراف طلوع و غروب می کند و در دو فصل دیگر جهت یابی تقریبا دقیق است. در فصل تابستان، طلوع و غروب بالاتر از شرق و غرب و در فصل زمستان، طلوع و غروب پایین تر از شرق و غرب است. تنها جای دنیا که خورشید طلوع و غروبی دقیقا از شرق و غرب دارد استوا است. با توجه به این که در چه عرض جغرافیایی ای قرار دارید و چه فصلی از سال است موقعیت خورشید فرق می کند به همین دلیل استفاده از این روش شاید دقیق نباشد.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

شریفی به جهت یابی با ماه و جهت یابی با سایه ی چوب (شاخص) نیز پرداخت و گفت: شاخص، چوب یا میله ی صافی است که آن را به صورت عمودی در زمین فرو می کنیم. برای جهت یابی با شاخص دو راه وجود دارد که راه آسان تر به این صورت است که به سایه ی شاخص نگاه کنید و نوک آن را علامت بزنید و یا نقطه گذاری کنید. پای چپ را روی نقطه اول و پای راست را روی نقطه دوم قرار دهید بعد از بیست دقیقه چوب یا مواردی که ذکر شد می تواند جهت را نشان دهد. در این صورت پشت سر شما جنوب و روبرو شمال است. قبله همیشه در جنوب غربی ما قرار دارد. تا زمانی که سایه تغییر کند صبر کنید و دوباره آن را علامت بزنید این دو نقطه را با خط صاف به هم وصل کنید این خط مسیر غرب به شرق را نشان می دهد. نقطه ی اول غرب و نقطه ی دوم سمت شرق است چون سایه از غرب به شرق حرکت می کند.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

وی همچنین جهت یابی با باد، جهت یابی با ساعت عقربه دار، جهت یابی با هلال ماه و خوشه پروین و سایر روش ها را توضیح داد و به طبیعت گردان و کوهنوردان پیشنهاد داد حتما همراه خود برای ایمنی و شاید گاهی گم کردن مسیر، فندک یا کبریت و یک چاقوی کوچک به همراه داشته باشند.

مهندس شریفی ضمن پاسخ به پرسش های مطرح شده عنوان کرد که انجمن آمادگی برگزاری دوره های رایگان جهت یابی را برای علاقه مندان دارد و نام نویسی خود را می توانند در وبلاگ، اینستا یا تماس با دبیر انجمن انجام دهند.

محمد خضری نیز در ادامه این توضیحات، اطلاعاتی را که در این زمینه داشت در اختیار علاقه مندان گذاشت.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

دف نوازی هنرمندانه غلامحسین پرنگ و دو نفر از هنرآموزانش، استند آپ کمدی جوان خوش ذوق محمد احمدی، شعر خوانی احلام زمانی از لطیفی و گیتار نوازی عبدالله قناعی باز هم شبی زیبا را برای همه به یادگار گذاشت.

مهتاب نوردی تاگاره اوز

مهتاب نوردی تاگاره اوز

مهتاب نوردی تاگاره اوز

از همراهی در انتخاب مسیر و حضور و ثبت عکس های زیبای ناصر رفیعی از اعضای انجمن و همراهانی که از لطیفی و کهنه حضور داشتند صمیمانه سپاسگزاری می کنیم.

دبیر بعدی برنامه مهتاب نوردی را مهشید خضری دبیر انجمن و اعضای هیئت مدیره مشخص خواهند کرد و برنامه شهریورماه در گروه مجازی مهتاب نوردی اطلاع رسانی می شود.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی