انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

به همت مردمان طبیعت دوست گلار در قالب انجمن گلار سبز و اداره منابع طبیعی لارستان و با همکاری انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز، کاشت سه نوع بذر آنغوزه ( انگزه)، بادام کوهی (Akhor) و کنار ( konar) انجام گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۵ ، ۱۸:۳۸
شهرام حسین نیا

مدتها بود که دیدن عکس ها و تعریف هایی که از غار بنوو میشد، اعضا رو مشتاق به دیدن این جاذبه  طبیعی کرده بود تا اینکه شرایط مهیا شد و اعضای انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز طبق برنامه همیشگی عازم کوهپیمایی هفتگی خود شدند. اما این بار مسیری طولانی تر و مکانی بکر با طبیعتی خاص.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۵ ، ۲۱:۰۵
احمد قاضی زاده
سومین هیات مدیره انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز با حضور و رای گیری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز و مجمع عمومی در ساعت 19:30 روز دوشنبه 95/08/03 در خانه فرهنگ انتخاب شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۵ ، ۱۸:۵۹
پروانه پدرام

عکسهایی که شرحی بر آن نمی توان داد . تاگاره ای که 4 ساله شد.... به امید روز های پربارتر..انتن3انتن2روز هوای پاکmuseum2museum7museum9قلات9قلات18قلات16evazday9evazday14evazday.bazr2evaz6بیده1بیده2اینفوگرافیک بخش اوزآبشار5آبشار11تاگزو4

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۴۶
شهرام حسین نیا

البته اینم بگم در کشور خودمون هم خیلی جاها این رنگارنگی زیبا رو دارن. فکر کنم فقط ما محرومیم .... در هر صورت لذت ببرین..

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۱۸:۴۲
شهرام حسین نیا

هرچه در این سالها به عقب برمی گردم و دوباره و چند باره خاطرات را مرور می کنم ، می بینم ای بدک هم نیست این کارهای فرهنگی و تبلیغات سراسری آلوده نکردن محیط زیست و رها نکردن زباله ها در محیط اطراف اما به یکباره وقتی یک نفر از داخل ماشینی که دارد با خانواده عزیزش سفر میکند و تنقلات و میوه نوش جان می کنند و زباله آن را بی پروا از پنجره ماشین به محیط اطراف می سپارد ، عمیق تر می اندیشم که هنوز نه ..... بهتر شده ایم ولی هنوز کار داریم ، خیلی هم کار داریم...

یادم هست روزی با یکی از این قبیل افراد که نام بردم و شاید در جامعه ما کمتر از 10 درصد شمارشان باشد به گفتگو نشسته بودم حرف جالبی ذهنم را مشغول ساخت و آن اینکه او می گفت این زباله ها به طبیعت برمی گردد و بعد برخی از انها حتی بعنوان کودهای زمینی و ..... در می آیند. باز هم به فکر فرو رفتم ، حرف اولش درست بود که زباله به طبیعت برمی گردد و تجزیه خواهد شد اما او نمی فهمید که مثلا قوطی نوشابه یا آب معدنی بین 100 تا 1000 سال زمان لازم است برای تجزیه اش و برگشتنش به محیط و آنهم با چه وضعی !!! برگشتنی کاملا شیمیایی و سمی برای نسل های بعدی. اما براستی مشکل کجاست ؟ مشکل فرد است یا آموزش غلط؟ مشکل زباله است یا جمع آوری آن ؟ مشکل فرهنگ آموختن نریختن زباله است یا آموختن جمع آوری آن ؟ مشکل کجاست؟


امروز در شهرمان و یا اطراف انواع و اقسام انجمن ها , کانون ها و گروه هایی را می بینیم که در زمینه حفظ محیط زیست و پاسداشت آن کار می کنند. عاشقانه هم کار می کنند اما .....

ما یاد گرفته ایم که فقط زباله را جمع آوری کنیم ، یاد نگرفته ایم برای آموزشن نریختن زباله کلاس های آموزشی و همایش بگذاریم.

ما یاد گرفته ایم که مثلا گروه دوست داشتنی یاوران شورا بخصوص در ایام نوروز یار و یاور ما هستند و بعد از سیزده بدر کوهی از زباله جمع میکنند ، اما یاد نگرفته ایم زباله ای در این ایام انباشته نکنیم تا قامت این دوست داشتنی ها خم نشود.

ما یاد گرفته ایم در بیابان پلاستیک زباله ببریم و زباله ها را در آن جمع کنیم اما برخی از ما یاد نگرفته ایم این زباله را با خود برگردانیم و در محیط رها نسازیم.

ما یاد گرفته ایم کودکان معصوممان را در هنگام جمع آوری زباله به کمک بطلبیم و زباله های کثیف را با دستان کوچکشان جمع کنند و عکس بگیریم و به آن بنازیم اما یاد نگرفته ایم به جای خم شدن قامت کودکی ، روش نریختن زباله را به او برای نسل آینده اش تفسیر کنیم.

ما یاد گرفته ایم جمع کنیم ، جمع کنیم و جمع کنیم زباله ها را..... همین.

امروزه در دنیای پیشرفته زیست محیطی این روش کاملا منسوخ است. کمپین های زیادی در سراسر جهان به مردم آموزش می دهند که چگونه زباله ای را تولید نکنند نه اینکه تولید کنند و بعد جمع آوری گردد. در بسیاری از فروشگاه های معتبر دنیا کیسه های پلاستیکی کاملا ممنوع است و استفاده ای نخواهد شد تا محیط زیست بیشتر از این آسیب نبیند. راهکار چیست؟

تعامل انجمن ها و کانون ها با یکدیگر و نگارش برنامه ای مدون در این خصوص ، به همراه همایش های زیست محیطی و استفاده از اساتید مطرح کشوری در زمینه محیط زیست بهترین کار ممکن است.

بیاییم کم کم که فصل بارندگی می شود و گشت و گذار ها و طبیعت گردی ها رونق می گیرند ، تکلیف خودمان را با خودمان همین امروز مشخص کنیم ... آیا فرزندانمان را واقعا دوست داریم و به سلامتی آنها اهمیت می دهیم؟

قضاوت با خودتان....


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۵ ، ۱۹:۰۰
شهرام حسین نیا

سرشماری پاییزه وحوش به نقل از خبر جنوب با شرکت 40 نفر از محیط بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست به منظور برنامه ریزی های بهتر و دقیق تر کارشناسان در منطقه حفاظت شده هرمود انجام شد. در این سرشماری، تعداد هزار و هفتصد و شصت و هشت گونه کمیاب جانوری از جمله قوچ و میش لارستان، کل، بز و آهوی جبیر شمارش شد.   

   sar1  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۵ ، ۲۱:۲۹
پروانه پدرام

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز در روز جمعه 7 آبان 95 روز کوهنورد را با حرکت به سمت فل بدار و نیخه گرامی داشت. این برنامه به دلیل همزمانی هفته تربیت بدنی و روز کوهنورد که 29 مهرماه می باشد با یک هفته تاخیر و با حضور سیدیوسف حسینی، رییس اداره ورزش و جوانان اوز، طیبه نامی، عضو شورای اسلامی شهر اوز، دبیران انجمن های خانه فرهنگ و دوستداران طبیعت و کوهستان برگزار شد.

22

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۵ ، ۱۷:۴۵
پروانه پدرام