انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

کودکان اوز از یوزپلنگ ایرانی حمایت کردند

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲ ق.ظ

انجمن طبیعت گردی تاگاره خانه فرهنگ اوز به مناسبت «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» برنامه ای را در هشتم شهریور ۱۳۹۶ با حضور کودکان اوزی در پارک حاشیه ای (مسیر سبز)  برگزار کردند.

cheetah1

مهشید خضری، دبیر انجمن، ضمن تاکید بر حفاظت از حیات وحش به خصوص گونه های در حال انقراضی چون یوزپلنگ ایرانی افزود در این برنامه کودکان با نقاشی بر روی صورت و رنگ آمیزی انگشتی عکس یوزپلنگ و در دست گرفتن و نصب آن ها بر روی لباس با اسکیت، دوچرخه، مسابقه دو و پیاده روی سرعت شبی شاد را تجربه کردند و ضمن آشنایی با این گونه جانوری حمایت خود را از یوزپلنگ ایرانی اعلام کردند.

cheetah

در این برنامه پروین لطافت، عضو هیئت مدیره انجمن، توضیحاتی را درباره یوزپلنگ ایرانی برای جمع حاضر ارائه داد.

cheetah2

فروغ هاشمی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، نیز ضمن حمایت از گرامیداشت این روز با تاکید بر اهمیت رسانه و فعالیت های این چنینی بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی دادن به قشرهای مختلف به ویژه کودکان تاکید کرد و با قدردانی از برگزاری برنامه های این روز در شهرها و استان های مختلف اظهار امیدواری کرد بتوان در سال های آینده برنامه ها را در سطح وسیع تری برگزار کرد تا یوزپلنگ ایرانی بیش از پیش شناخته شود و مورد حمایت قرار گیرد.

cheetah4

cheetah3

cheetah6

فریناز تورانی، مسئول کتابخانه حاج صفیه خضری، و همچنین فرنوش حاجیان، سنا برنا و تبسم صمدانی همکاری بسیاری را در این برنامه با انجمن داشتند.

جالب است بدانیم که نهم شهریور ماه به نام یوزپلنگ ایرانی نامگذاری شده و باور بر این است که کمتر از چهل قلاده یوز آسیایی در جهان باقی مانده اند.

cheetah55

cheerah5

 

و اما دلیل نامگذاری این روز:

در نهم شهریورماه ۱۳۷۳ و در یک روز گرم تابستانی، یوزپلنگ ماده به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطراف بافق آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره می‌شود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد می‌شود فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند.       

cheetah10

یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق می‌رساند و ماموران محیط زیست را مطلع می‌کند. زمانیکه ماموران به محل می‌رسند با لاشه بیجان یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما دو توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بوده‌اند و به یزد منتقل می‌شوند. شدت ضربات وارده بر سر و روی یکی از توله‌ها باعث مرگ او در میانه راه می‌شود. توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود. طبق گزارش‌های محیط‌بانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان می‌آید تا توله‌های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد.

cheetah9 

توله بازمانده به پارک پردیسان در تهران منتقل شد و «ماریتا» نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. در آن زمان ماریتا تنها یوزپلنگ در اسارت ایرانی در جهان بود. همه یوزپلنگ های دیگری که در دنیا در اسارت نگه داری می شدند، آفریقایی بودند. به همین دلیل تصاویر ماریتا در نشریات و رسانه های علمی مختلف دنیا به چاپ می‌رسید و بعنوان نماد یوزپلنگ ایرانی شهرت یافت.

cheetah8

در سال ۱۳۸۶ به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و دیگر تشکل‌های محیط زیستی، روز ۹ شهریور به عنوان «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» پیشنهاد شد.

منبع:

 

http://www.tabiat.ir

.

 کانال تلگرامی:

https://t.me/tagarah

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی