انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز به مناسبت سوم آذر، روز ملی پرنده نگری، به استقبال پرندگان مهاجر تالاب هیرم رفت.

hirm

این برنامه به رسم سال های گذشته و با فراخوان عمومی در هوای مه گرفته صبح گاه جمعه و پس از بارندگی های چند روز اخیر برگزار شد. طبیعت دوستان با ورزش صبح گاهی به قدم زدن در اطراف تالاب و صرف صبحانه پرداختند.

hirm4

با کاسته شدن از غلظت مه، به تدریج پرندگان بر سطح تالاب و در آسمان نمایان شدند و جلوه ای زیبا را از طبیعت و شگفتی های این مخلوقات به نمایش گذاشتند.

hirm8

سعید شریفی از اعضای هیات مدیره انجمن تاگاره توضیحاتی را در مورد موقعیت مهاجر پذیری، گونه های مهاجر و ارزش زیست محیطی این تالاب ارائه داد.

hirm6

پس از آن همراهان با استفاده از دوربین های چشمی به تماشای پرندگان و گرفتن عکس های ماندگار پرداختند.

hirm9

این برنامه با حضور فروغ هاشمی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، و همراهی و حمایت نمایندگی بیمه ایران، شرکت خدمات بیمه ای خانه امن فارس، انجام شد.

انجمن طبیعت گردی تاگاره (خانه فرهنگ) اوز کتاب «دانشنامه پرندگان» را به کودکان شرکت کننده  اهدا می کند.

hirm7

تالاب هیرم با چهار کیلومتر مربع مساحت در 46 کیلومتری شمال غربی شهر اوز واقع شده است که دارای سه متر عمق و هر ساله میزبان گونه های مختلف پرندگان مهاجر از کشورهای همسایه می باشد.

hirm3

hirm1

 

و اما روز ملی پرنده نگری، روزی برای مشارکت در حفاظت از پرندگان:

در سال 1389 برای اولین بار از طریق کمیته ملی طبیعت گردی تعیین یکی از روزهای سال به نام روز ملی پرنده نگری همانند روز جهانی پرندگان مهاجر واقع در دومین شنبه ماه می، پیشنهاد شد. در این راستا تلاش های بسیاری صورت گرفت که نتیجه آن ها به جشن پرنده نگری در اوایل اردیبهشت همان سال انجامید. اما به سبب نقدهای وارده به برگزاری چنین رویدادی در فصل بهار یعنی فصل زادآوری پرندگان و آسیب پذیری پرندگان از حواشی برگزاری چنین رویدادی، تلاش هایی برای تغییر زمان برگزاری این روز صورت گرفت. پس از انجام تحقیقات و ایجاد کارگروه های لازم، فصل پاییز یعنی زمان ورود پرندگان مهاجر به کشور در نظر گرفته و اولین پنجشنبه آذر ماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده نگری انتخاب شد. روز ملی پرنده نگری برای اولین بار در 3 آذر 1390 برگزار شد که نتیجه آن تدوین و امضای بیانیه روز ملی پرندگان بود.

پرنده نگری لذت دیدن پرندگان آزاد در طبیعت است که به عنوان یکی از زیر شاخه های اکوتوریسم دارای مزیت دو جانبه است. یکی پر کردن اوقات فراغت خود با دیدن پرندگان و دیگری کمک به حفظ تنوع زیستی و بقای آن ها. امروزه در دنیا پرنده نگران و باشگاه های پرنده نگری بسیاری فعالیت می کنند و تنها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده 40 میلیون پرنده نگر وجود دارد و این واقعیت نشان از آشنایی عموم مردم این کشور با پرنده نگری و لزوم حفاظت از آن ها دارد.

hirm2

محمدرضا رحیمی، اردشیر شفائی و مهران محمودی با هنر عکاسی خود جلوه هایی زیبا را از این تالاب و پرندگان مهاجر به تصویر کشیدند.


منبع:

http://www.ichto.ir/Home/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-RSS/ID/7481

نظرات  (۲)

۲۱ مهر ۹۹ ، ۲۲:۲۱ حسین خمسه ای

با آرزوی موفقیت

۰۴ آذر ۹۶ ، ۲۱:۲۹ قاسم قادری سدهی
با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز 
بسیار کار جالب و دیدنی بود .
خدا قوت .
ان شاءالله در سالهای آتی گروه ما (دوستداران طبیعت سده ) نیز با شما همراه و به اتفاق هم به این مکان زیبا برویم .
به نمایندگی از گروه 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی