انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

روز جهانی محیط زیست گرامی باد

جمعه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۲۳ ب.ظ

نامگذاری روزی خاص در تقویم کشورهای مختلف فقط بهانه ایست که درآن روز عمیق تر به مسایل نگاه کنیم وگرنه روزی مانند روز محیط زیست معنا ندارد. هر روز باید دغدغه حفاظت از محیط زیست خود را داشته باشیم. فقط گاهی باید بیاندیشیم چرا؟ آیا همیشه فقط باید محدود به خانه و شهر خود شویم؟ یعنی، اگر شهر ما رودهای جاری و منابع غنی زیرزمینی دارد همه جهان بدین گونه است؟ سهم دیگران از داشته ها و منابع طبیعی ما چیست؟ همین که ما داشته باشیم کافی است و دیگران در هیچ درجه ای از اهمیت قرار ندارند. محیط زیست محیطی برای زندگی کردن است. می گویند هر جا آب هست آبادانی هم هست، اما شهرها و روستاهایی هم بوده اند که در طول تاریخ با فاصله های دورتر از این مایع حیات و آبادانی زیسته اند و با قدرت اندیشه خود توانسته اند راهکاری برای ادامه زندگی خود بیابند. همین شهرهای جنوب ایران، همین شهر خودمان اوز نمونه بارزی از سخت کوشی، همت، توان و تفکر مردمان این دیار در مقابله با ناملایمات جوی، خشکی و کم آبی می باشد. پیشرفت های صنعتی، اقتصادی و غیره بار زیادی را از دوش این مردمان صبور برداشته است، اما تکرار نشدن تجربه های مشقت بار گذشتگان نیازمند اندیشه، تدبیر و یافتن راهکارهایی برای حفظ منابع موجود می باشد...

wed

برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) پنجم ژوئن (پانزدهم خرداد) هر سال را از سال 1973، روز جهانی محیط زیست (WED) نامگذاری کرده است. موضوع امسال این روز، «سبک زندگی سازگار با محیط زیست» می باشد. این موضوع بسیار مهم است، زیرا هر کسی مجالی دارد لحظه ای از خود بپرسد چطور زندگی می کنیم و چطور زندگی ما بر این سیاره تاثیر می گذارد. این مضمون از هر کسی می خواهد عادت های مصرفی را ارزیابی کند: چطور خرید می کنیم، غذا می خوریم و مسافرت می کنیم؟

موضوع سال 2015 چگونگی رفاه بشر، محیط زیست و اقتصاد سرانجام بستگی به مدیریت مسئولانه منابع طبیعی این سیاره دارد.  سازمان ملل هر سال شهری را برای میزبانی انتخاب می کند، اما مردم سراسر جهان این روز را گرامی می دارند. امسال این رویداد به میزبانی ایتالیا برگزار می شود. هر سال موضوع و شعار متفاوتی انتخاب می گردد که شعار امسال «هفت میلیارد رویا. یک سیاره. با احتیاط مصرف کنیم.» می باشد.

wed2

شواهد نشان می دهد مردم از منابع طبیعی خیلی بیشتر از آنچه این سیاره می تواند به طور پایداری فراهم کند مصرف می نمایند. رشد بالای جمعیت و توسعه اقتصادی باعث شده است بسیاری از اکوسیستم های کره زمین نزدیک به نقاط بحرانی کاهش منابع طبیعی یا تغییر جبران ناپذیر باشند. تا سال 2050، اگر الگوهای جاری تولید و مصرف همین طور باقی بماند، با جمعیت فزاینده مورد انتظار تا 9/6 میلیارد نفر، به سه سیاره نیاز داریم تا شیوه زندگی مان را ادامه دهیم. خوب زندگی کردن در محدوده سیاره امیدوار کننده ترین راهبرد برای تضمین آینده ای سالم است.

این روز برای آشکارسازی مسایل زیست محیطی مثل گرم شدن زمین، کمبود منابع، جنگل زدایی و غیره می باشد. یکی دیگر از دلایل نامگذاری این روز آگاه سازی مردم درباره اهمیت محیط زیست مان است. آموزش دادن به افراد درباره مسایل زیست محیطی بسیار مهم می باشد. اهمیت این روز برای آگاه سازی و همچنین تشویق مردم به مشارکت فعال در فعالیت های حفاظت از محیط زیست است.

wed1

«پانزدهم خرداد، روز جهانی محیط زیست را گرامی بدارید. هر سال، هر جا، هر کسی.»

منابع:

http://www.greeningtheblue.org/event/world-environment-day-5-june-2015

http://www.treehugger.com/culture/world-environment-day-2015-promote-sustainable-lifestyles.html

http://cyrace.com/2015/06/world-environment-day-2015-save-natural-resources/


پروانه پدرام


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۵
پروانه پدرام

روز جهانی محیط زیست

نظرات  (۱)

۱۶ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۱ محسن مهرآوران
دلهای پر مهرمان را به روزهای سبز و زیبای طبیعت پیوند می زنیم و با پاسداری از آن شادی را یرای یکدیگر به ارمغان می آوریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی