انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

طبیعت گردی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹ ق.ظ

اکوتوریسم یا بوم گردشگری , که در ایران به عنوان طبیعت گردی معروف است , گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکون و دست نخورده جهان سفر میکنند و به تماشای گیاهان , پرندگان و ماهی ها و دیگر جانوران می پردازند.

البته در اکوتوریسم صرفا دیدار مطرح نیست بلکه آموزش محیط زیست و نفع رسانی به جوامع محلی و ... واجب و ضروری می باشد.کوهنورد

به این گونه از گردشگران که به دیدار از بوم سامانه و طبیعت زنده می پردازند , نام اکوتوریست یا بوم گردشگر داده شده است. در ایران توسط فرهنگستان معادل طبیعت گردی را انتخاب کرده اند.

اصلی ترین فعالیت اکوتوریسم بر پایه طبیعت زنده می باشد که بنا به تعریف , سفری است مسئولانه به مناطقی طبیعی که حافظ محیط زیست بوده و باعث کیفیت زندگی مردم محلی می گردد. طبیعت گردی حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد میکند.

انجمن بین المللی اکوتوریسم نیز در تعریف اکوتوریسم میگوید : بوم گردشگری سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن محیط زیست حفظ و بر رفاه مردم محلی تاکید می شود.

اکوتوریسم و کوهپیمایی ورزشی است نشاط انگیز , سالم و انسان ساز که از ادوار بسیار قدیم مورد توجه نیاکان ما بوده و ریشه در تاریخ دارد.

گونه های مختلف طبیعت گردی عبارتند از گردش آبی و ساحلی , کوهنوردی , غار نوردی , بیابان گردی , دامنه نوردی , مردم شناسی , طبیعت درمانی و ....

امروزه طبیعت گردی در میان گونه های مختلف گردشگری از جایگاه ویژه و رشد قابل توجهی برخوردار است , و به لحاظ تاثیر بالقوه زیادی که اکوتوریسم در زمینه محافظت از محیط طبیعی دارد , سازمان ملل متحد تصمیم گرفت که سال 2002 میلادی را به عنوان سال بین المللی اکوتوریسم اعلام نماید.


منبع : ویکی پدیا , دانشنامه آزاد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
شهرام حسین نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی