انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

دیدنیهای اوز - ( بدلند )

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳ ق.ظ

بخش اوز با وسعت 1831 کیلومتر مربع تقریبا 1.5 درصد از مساحت کل استان فارس و 8.7 از مساحت لارستان را شامل می شود. این بخش در ارتفاع 950 متر از سطح دریا گسترش یافته است.

همه روزه وقتی در بخش اوز در حال گشت و گذار هستیم ( بیشتر جهت کار و کسب در آمد ) , بخصوص در جاده اوز به سمت کهنه , مناظر زیبایی وجود دارند که بسهولت از کنار آن میگذریم. شاید بدلیل بیابانی بودن منطقه اوز و کمبود بارش ها در طول سال , و خشک و بی آب و علف بودن بخصوص در فصل تابستان , بیننده کمتر متوجه عظمت رخدادهای بی نظیری میشود که با توجه به آنها بایستی بخاطر این منابع شگفت انگیز خدای متعال را شکر گفت.

یکی از این موردهای شگفت آور , بدلندهای اوز است که در هیچ ناحیه لارستان همانند آن پیدا نمیشود . بدلند

بدلند ( بدبوم ): شکل ژئومرفولوژی خاصی است که بیشتر در سازند های سست از قبیل رس ها و مارن ها قابل مشاهده است و در ان مجموعه ای از شیار های باریک و عمیق با فاصله کم بوسیله بالهای نوک تیز از هم جدا می شوند. عرصه مزبور در اثر فرسایش آبی حاصل شده و از شواهد بارز مناطق بیابانی است.


جالب است مردمان بخش اوز , شاید روزی چند بار از این جاده و بدلند های زیبا عبور میکنند و اغلب کمتر به آن توجه دارند , در حالیکه بسیاری از مشتاقان لارستانی دوری راه را به جان می خرند و برای تماشای بدلند ها و گرفتن عکس یادگاری به این محل می آیند.

توجه و نگرش عمیق هر شهروند بر منابع طبیعی منطقه خود و حفظ و نگهداری آنها , از وظایف اولیه , در هر جامعه ای است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۷
شهرام حسین نیا

نظرات  (۱)

مطالب جالبی است اما کاش تعدادی عکس از این بدلند ها  هم در گزارش ارائه میشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی