انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

از امروز بخش جدیدی با عنوان اینفوگرافیک به وبلاگ اضافه می شود. اینفوگرافیک مطالب را به زبان تصویر و متن برای درک بهتر و سریعتر مخاطب بیان می کند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با مفهوم اینفوگرافیک آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده است که عنوان مقاله ای جذبتان می کند و دوست دارید  آن را بخوانید  اما وقت کافی  برای خواندن آن ندارید  یا پس از خواندن  چند سطر خسته می شوید  و تصور می کنید  نویسنده میتوانست  بسیار خلاصه تر  به بیان  مطلب خود  بپردازد  و  در پایان  بدون به اتمام رساندن  مطلب  آن را رها میکنید . و شاید  شما هم  در زمان تحصیل  با حفظ  مطالب  مشکل داشته اید  و  به این نتیجه رسیده اید  که اگر  مطالب  طولانی  را با تصاویر و چارت ها  ونمودارهایی همراه کنید راحت تر میتوانید آن ها را به خاطر بسپارید . در این صورت شما به نوعی یک داده نمایی طراحی کرده اید وبا استفاده از آن کار خود را ساده کرده اید. 

واژه اینفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌ای از Information Graphic است. امروزه اینفوگراف ها را زیاد در اطراف خود مشاهده می‌کنیم، کتاب‌های کودکان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمی، همه به نوعی از اینفوگراف به عنوان یک ابزار کارا استفاده می‌کنند. ابزاری که دو هدف عمده را پوشش می‌دهد.

  • کمک به نمایش سریع، واضح و زیبای ایده‌های پیچیده
  • نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصری و سهل‌الوصول
مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی.
برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است.
تحقیقات نشان می‌دهد که مردم توجه کمتری به نوشته‌ها و متون دارند و این توجه کمتر و کمتر می‌شود و تمایل برای صرف زمان بیش‌تر بر جنبه‌های بصری وجود دارد.استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. شاید به همین دلیل باشد که امروزه گرافیک‌های اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.


منابع:
www.ekanoon.com
www.infographic.ir


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی