انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۲۵ ق.ظ

نواحی پوشیده از درختهای انبوه را جنگل می نامند. جنگل همانطور که اطلاع دارید مجموعه ای است از درختچه ها با پوشش گیاهی و جانوران و... جنگل بزرگترین سرمایه ی طبیعی است که ثانیه های حیات زمین را در برمی گیرد.

اکوسیستمهای نواحی خشک که بیش از یک سوم زمین را در بر می گیرند شدیداً در معرض استفاده بیش از حد چرای دامها، عدم روش صحیح آبرسانی، عدم بهره برداری صحیح، تخریب طبیعت و جنگل و فضای سبز است. همه ی ما آگاهیم که منابع طبیعی کشور پایدار نخواهند ماند و اگر ما کمک نکنیم سطح قابل توجهی از جنگل ها بر اساس عوامل متعددی که نمونه هایی از آن ذکر شد از بین خواهند رفت.

حال این سوال پیش می آید ما که در منطقه ای خشک با خاکی که از بعد کیفیتی چندان مناسب نیست و کمی باران و خشکی هوا موجب فقر پوشش گیاهی در منطقه ی ما شده است چرا از تخریب جنگل سخن به میان آوریم؟

بله درست است، اما این را هم نادیده نباید گرفت که همین طبیعتی که خدا در اختیار ما قرار داده با درختانی اندک و پراکنده در بیابان ها نیز دارد دستخوش عواملی می گردد که به نابودی درختان منجر می شود، کاهش میزان بارندگی، خشکسالی های متناوب و قطع اندک درختان، افت آبهای زیر زمینی همه عواملی است که منطقه ی عاری از جنگل ما را هم تحت تاثیر قرار داده است و اکنون زمان آن رسیده است که همین اندک ها را نیز پاس بداریم. پس عزمی مشترک می طلبد و همتی که آموزش مسائل زیست محیطی را به عنوان یکی از موضوعات اساسی در جامعه شهری مطرح نمود و با همتی مضاعف در این برهه از زمان در مقابله با چالش های پیش رو فرصت هایی را تولد کرد که به یک آیین و حرکت اجتماعی تبدیل شود. و البته راههایی نیز وجود دارد که بتوان برای توسعه فضای سبز اقداماتی انجام داد که خاک و آب را به بهترین شکل حفظ نمود، درختانی که مقاوم هستند از قبیل کنار، کهور، آکاسیا، سالیسنا و غیره که در برابر کم آبی منطقه ما می توانند بهترین گزینه باشند که حجم کم آبی را زیاد به چالش نکشند و هم کمک شایانی به بیابان زدایی نمایند. بی شک دور از انتظار نیست اگر ما هم جنگل داشته باشیم. آگاهی و حضور مردم در حفاظت از آنچه داریم به ما کمک می کند تا نجات جان طبیعت را با تکیه بر مسائل فرهنگی،ا جتماعی و زیست محیطی دنبال کنیم. هدف ما باید مدیریت سرزمینی باشد که مال ما و برای ماست و بهبود و حفظ آن اول متوجه شخص خود ما و آینده فرزندان ما می شود.

8 مرداد ماه در تاریخ کشور جهت جلوگیری از جنگل زدایی روز جنگل نامیده شده است و شعار ملی این روز (نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد) و بنده اضافه می کنم پاس داریم درختانی را که در این خشکی خاک و در این بی آبی استوارند هنوز.

نویسنده: فروغ هاشمی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی