انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

قلات، جاذبه طبیعت در دل کوه ها

جمعه 22 آبان 94 دو روز بعد از بارندگی نزدیک به صد میلی­ متری، طبیعت گردی این هفته را هیجان انگیزتر می ­کرد.

ساعت 5 و 15 دقیقه همه اعضا به اتفاق تعدادی از مهمانان در محل اداره ورزش و جوانان دور هم جمع شدند تا بازدید نیم روزه­ ای همراه با پیاده روی و کوهنوردی از قلات داشته باشیم.

قلات15

سرمای هوا محسوس بود. با وجود تاریکی مسیر اوز به قلات آب های بارانی که سطح زمین های اطراف را پوشانده بودند خودنمایی می کردند. با ورود به قلات و توقف در کنار ساختمان چشم نواز دهیاری قلات از کوچه پس کوچه ها گذشتیم تا با پیوستن سید عبداله حسینی به گروه کوهنوردی خود را آغاز کنیم.

قلات1

قلات14

زمین هنوز رطوبت و خیسی باران را داشت. هر چه بالاتر می رفتیم طلوع خورشید اشتیاق مان را برای بالا رفتن بیشتر می کرد. دریاچه فصلی قلات نیز همراه با طلوع دل انگیز خورشید زیبایی خیره کننده ای داشت. یک ساعت طول کشید تا به آب انباری در بالای کوه و محل استراحت و صرف صبحانه رسیدیم. دو آب انبار کوچک در کنار هم با امکاناتی قرار داشتند که برای رهگذران و حیوانات و پرندگان آن محل فراهم شده بود. آب انبارها لبریز از آب و زمین اطرافشان گل آلود بود. خنکی آب شان خستگی را از تن هر کوهنورد و رهگذری بیرون می کرد.

قلات22

قلات13

قلات2

مسیر دوم به دریاچه هیرم منتهی می شد که به دلیل طولانی شدن مسیر فقط به مشاهده نمای دور دریاچه اکتفا کردیم. در این مسیر پوشش های گیاهی مختلفی همچون آویشن، بادام کوهی، انجیر، لهه و غیره به چشم می خورد. یکی از ویژگی های این مسیر وجود فرو رفتگی ها و چاله های کوچکی بود که در زمان های بارندگی پر از آب می شود و در زبان محلی آن را «هودی» و نمونه های بزرگ تر را «بُنگُر» هم می نامند.

قلات3

این کوه در قلات به «بُن برکه» معروف است و مسیر بالا رفتنش را «ره پاکوب» می نامند و طبق گفته سید یوسف حسینی، رییس اداره ورزش و جوانان اوز، این مسیر یکی از راه هایی بوده است که مردم در گذشته برای رفتن به آبادان و کویت از آن می گذشتند و در زمانی که نخستین خودروها وارد منطقه شدند مردم پس از گذر از این کوه ها خود را به آن ها می رساندند و به شهرها و کشورهای مورد نظر می رفتند. در پایین این کوه و با وجود نزدیکی به دریاچه هیرم که دارای آب شوری می باشد چاهی با آب شیرین نیز وجود دارد و امامزاده ای نیز در این قسمت آرمیده است.

قلات5

قلات4

  با آب های جمع شده در گودال ها و شاخه های خشکیده آویشن نوشیدنی گرم و دلچسب محلی را در سرمای صبحگاهی می نوشیم و با آفتاب مسیر برگشت را در پیش می گیریم. هر چند با وجود پنج ساعت توقف در قلات و دیدار از جاذبه های طبیعی اش و دورنمای زیبای دریاچه هیرم و همچنین دریاچه فصلی «دورِشه»ی قلات شوق دیدار دوباره اش را برایمان زنده نگه می دارد.

قلات6

قلات18

قلات17

از نکته های قابل توجه این کوهنوردی:

* خردسال ترین عضو تاگاره، پریا کاریانی، گروه را همراهی می کرد.

قلات16

* مانند هر برنامه طبیعت گردی، اعضا زباله ها را در طبیعت رها نکردند و با خود بازگرداندند.

قلات8

* دریاچه فصلی قلات با وجود همه زیبایی ها اسیر نخاله های ساختمانی بود که جلوه ای نازیبا را به آن بخشیده بود.

قلات10

* خمره های پر آب مخفی در دل کوه که در بیشتر کوه های اطراف اوز نیز مشاهده می شود از جاذبه های دیگر این طبیعت گردی بود.

قلات20

* اعضا در بازگشت از حمام تاریخی قلات بازدید کردند.

قلات11

 با تشکر ویژه از سید یوسف و سید عبداله حسینی که زمینه این طبیعت گردی را فراهم و همراهی مان کردند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۵
پروانه پدرام

نظرات  (۲)

۰۵ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۱ خرید ممبر واقعی
ممنون از شما عالی
با سلام کارتون درسته.دمتون گرم . موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی