انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

میلاد با سعادت پیامبر اعظم , نبی مکرم اسلام , حضرت محمد (ص) , و مناسبت هفته وحدت , بهترین زمان برای انجام کاری فرهنگی معنوی بود و دوستان طبیعت گرد و دوستداران محیط زیست , این کار را به نحو احسن انجام دادند.

سه شنبه 8/10/94 ساعت 6/30 صبح , مردان انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز ,به مقصد هود حرکت نمودیم. هوا پس از بارانی دو روزه در ابتدای هفته , عالی و روح نواز بود و فقط یک نفس عمیق جانانه میطلبید تا اکسیژن در عمق جانت نفوذ نماید. در روزهایی که آلودگی هوا , پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ را در برگرفته , هوای صاف و پاکیزه در منطقه اوز , شکر نعمت میطلبد و بس.

قرار جمع شدن دوستان , راس ساعت 7/30 صبح در هود و کنار سد کنارمه بود. آن جا در باغ ((کنار هندی)) سعید شریفی صبحانه میل نمودیم و سپس کوله پشتی ها را محکم کردیم , سهم بذر بادام کوهی خودمان را در قالب گروههای سه و چهار نفره گرفتیم . از کنار سد دیگری در آن منطقه بنام گوراب گذشتیم. مقصد , کوههای چاوار هود از محدوده کوههای دولخ بود که سالهای پیش درختان آن در اثر بلایای طبیعی و آتش سوزی سوخته و از بین رفته بودند و جهت احیای پوشش گیاهی منطقه , گروه مصمم به کاشت بادام کوهی بود. (بادام کوهی در منطقه اوز بنام اخر ((AKHOR)) ) معروف است.

طبیعت زیبای کوه چاوار , به طرز غیر قابل باوری چشم نواز بود و فرسایش هایی که در کوه رخ داده بود این طبیعت بکر و دست نخورده را زیبا تر و مسحور کننده تر نموده بود بطوریکه دل کندن از آن قطعا سخت بود.

با حضور دوستانی از اوز , کهنه , قلات , اسلام آباد , گلار , بیدشهر , هود , بلغان , هرم و کاریان , خنج و ... در قالب انجمنهای طبیعت گردی تاگاره اوز ,اداره ورزش و جوانان اوز , دوستداران محیط زیست روستاهای تابعه بخش اوز , اداره منابع طبیعی لارستان و اداره محیط زیست خنج و.... جمع حاضر به بیش از 35 نفر رسید.

از ابتدای پیاده روی و سپس صعود به طرف قله ای ( حدود 1500 متری ) , و گذر از چند قله کوچکتر با شیب 70% , تا مقصد کاشت بادام کوهی در شیبهای مناسب , بیش از 2/30 ساعت بطول انجامید.سپس در منطقه ای معلوم , دوستداران محیط زیستی گرد هم آمدند و مهندس رضایی , مسوول اداره منابع طبیعی لارستان , در خصوص نحوه و طرز صحیح کاشت بادام کوهی توضیح دادند. ایشان به افراد حاضر یادآور شدند که :

در جهت خلاف شیب منطقه , چاله هایی کوچک حفر میشوند که عمق چندانی ندارند و سپس دو عدد بادام کوهی در آن قرار داده شده و از قسمت بالایی چاله خاک را جابجا کرده و چاله را می پوشانیم. خاک زیرین که در موقع حفر چاله بیرون آمده است را هم کمی سفت مینماییم تا آب باران بتواند بطور صحیح در چاله غوطه ور شده و محیط مناسبی برای رشد و پرورش گیاه فراهم گردد.

شایان ذکر است بادام کوهی بایستی چند شب قبل از کاشت , در آبی ولرم قرار داده شود تا پوسته سخت آن کمی نرم تر شده و جوانه زدن آن پس از آبیاری آسان تر باشد.

دوستان پس از سخنان مهندس , شروع به حفر چاله ها و کاشت بادام کوهی در منطقه ای وسیع نمودند بطوریکه , کاشت و سپس بازگشت افراد حاضر به باغی که برای صرف ناهار مهیا شده بود , تا ساعت 15:30 عصر بطول انجامید.

به غیر از مهندس رضایی که مسوول اداره منابع طبیعی لارستان بودند , نامجو مسوول اداره محیط زیست خنج و حسینی مسوول اداره ورزش و جوانان اوز نیز پا به پای دیگر دوستان در این برنامه فرهنگی معنوی حضوری فعال داشتند.

پس از اتمام کار, دوستان به باغ مهندس شریفی جهت ناهار عزیمت کردند. گرسنگی را بوضوح در چهره های خسته که از صبح تا عصر فعالیت کرده بودند , می شد دید. آشپزی ماهر , از صبح دست بکار شده بود و جهت دوستان , بریانی گوشت همراه با مخلفات آماده کرده بود که خوشمزه بودن غذا , خستگی و گرسنگی را بطور کامل از دوستان دور کرد.

با اضافه شدن آتش فراز , بخشدار بخش اوز , جمع دوستان طبیعت گرد و محیط زیستی کامل شد. پس از صرف ناهار همگی به یادگار عکسی گرفتند تا در یادها بماند. محمد رضا رحیمی از عکاسی پرسپولیس اوز , مانند همیشه پرتوان و فعال در کوه و مراسم کاشت و ... حضور داشت و عکسها و فیلمهای مستند و جامعی گرفتند.

انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز امیدوار است از این دست کارهای فرهنگی و محیط زیستی , با حمایت و مساعدت مسوولین منطقه بیشتر انجام گیرد تا نسل بعد از ما هم بتواند از اب و هوایی سالم بهره مند باشند.

((قدردانی و تشکر از آتش فراز بخشدار بخش اوز , فروغ هاشمی مسوول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز , خانه فرهنگ اوز , مهندس رضایی مسوول اداره منابع طبیعی لارستان ,نامجو مسوول اداره محیط زیست خنج , حسینی مسوول اداره ورزش و جوانان اوز , انجمن دوستداران محیط زیست روستاهای توابع بخش اوز , رحیمی استودیو عکاسی پرسپولیس اوز و ...

تشکر ویژه از مهندس سعید شریفی و خانواده ایشان , بابت هماهنگی برنامه , تهیه بذر , پذیرایی صبحانه و ناهار و ... )).


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی