انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

فرود فنی از تنگه رغز، عروس دره های ایران

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸ ق.ظ

برنامه پیمایش تنگه رغز با شرکت مهشید خضری، دبیر انجمن طبیعت گردی تاگاره، و به سرپرستی احمد ترنجی از روز پنج شنبه 16 شهریور ماه 96 با حرکت به سمت شیراز و ملحق شدن به تیم فرود فنی از شهرهای مختلف و سپس به طرف منطقه فسارود داراب آغاز شد.

reghez

پس از آموزش فرود از ارتفاع 6 متری و سنجش توانایی، اعضای گروه به محل کمپ برگشتند و وسایل و تجهیزات فرود را تحویل گرفتند.

دبیر انجمن تاگاره درباره این فرود فنی گفت: «بعد از استراحتی دو ساعته، ساعت 3 روز جمعه 17 شهریور به مقصد سرچشمه سوار بر وانت نیسان شدیم. با عبور از جاده های صعب العبور ساعت 5 به انتهای مسیر ماشین رو رسیدیم و با کوهنوردی حدود 1 ساعت و 30 دقیقه ای به سرچشمه رسیدیم، جایی که تعداد زیادی کوهنورد، به گزارش مدیر فرود، در حدود 400 نفر از نقاط دور و نزدیک برای فرود فنی مشغول صرف صبحانه و آماده شدن بودند».

رغز

وی افزود: ما نیز  با تیم 28 نفری خود مشغول صرف صبحانه و تعویض لباس و پوشیدن وب سوت، هارنس، جلیقه نجات و کلاه شدیم... حالا دیگر آماده فرود بودیم...

و با اولین پرش برنامه را آغاز کردیم...

تعداد 64 آبشار و حدود 100 حوضچه در مسیر 4 کیلومتری پیمایش باید تا قبل از تاریکی هوا به پایان می رسید...

ولی به دلیل شلوغی مسیر مجبور به اقامت یک شبه در پشت آخرین آبشار شدیم که خود خالی از لطف نبود.

فرود از آخرین آبشار با ارتفاع 46 متر که آبشار وداع نام دارد صبح روز بعد به محض روشنایی هوا آغاز شد.

  

اما تنگه رغز کجاست؟

 

تنگه رغز در استان فارس، 30 کیلومتری شهرستان داراب قرار دارد. این تنگه سر جمع دارای 64 آبشار است که از این 64 آبشار 14 آبشار مورد استفاده مردم می باشد. تنگه رغز در دل کوه و میان صخره ها محصور شده است.

 reghez2

رغز در لغت به معنای راه بکر و لغزنده است. آبشارهای رغز دارای ارتفاعات متفاوتی هستند که بلندترین آن 65 متر و کوتاهترین آن 6 متر و مابقی آبشارها با پرش از روی آن و افتادن در آب قابل گذر است.

 

حوضچه های رغز نیز دارای عمق های متفاوتی می باشد. عمیق ترین حوضچه عمقی در حدود 20 متر و کم عمق ترین حوضچه عمقی در حدود 6 متر دارد. با رسیدن به آخرین آبشار جنوبی به ارتفاع 35 متر تنگه رغز به انتها می رسد.

 

از سرچشمه نیز بدون استفاده از وسایل مخصوص امکان بازدید از چند حوضچه و آبشار وجود دارد و در نهایت با رسیدن به آبشاری به ارتفاع 23 متر کوه پیمایی بدون وسایل مخصوص پایان می‌یابد و برای دیدن بقیه حوضچه ها و آبشارها نیاز به تور لیدر و وسایل مخصوص کوهنوردی است.

 

مهم ترین آبشار تنگه رغز وداع نام دارد. آبشاری با ارتفاع 46 متر و عمق حوضچه زیر آن 10 متر است. برای فرود از این آبشار به طناب مخصوص کوهنوردی نیاز است.

 

آبشارهای مهم مسیر که گروه کوهنوردی آذرخش داراب نام گذاری کرده اند، به ترتیب فرود عبارتند از:

 

1- آبشار نگین: ارتفاع 16 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 41 متر. بعد از اتمام فرود، سکوی بسبار کوچکی در سمت چپ قرار دارد که 2 نفر می توانند روی آن بایستند. بعد از آن جای وسیعی وجود دارد که برای شب ماندن مناسب است.

 

2- آبشار بوم رنگ: ارتفاع 7 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 31 متر

 

3- آبشار مسعود: ارتفاع 8 متر، عمق آب 12 متر و طول حوضچه 15 متر

 

4- آبشار گلاب حوضچه: ارتفاع 11 متر، عمق آب 7 متر و طول حوضچه 12 متر

 

5- آبشار فتح: ارتفاع 8 متر، عمق آب 1.5 متر و طول حوضچه 6 متر

 

6- آبشار حکمت: ارتفاع 11 متر، عمق آب 15 متر و طول حوضچه 32 متر

 

7- آبشار کبوتر (معروف به آبشار تاریکو): ارتفاع 25 متر، عمق آب 20 متر و طول حوضچه 6 متر. در انتهای مسیر غاری در سمت راست مسیر وجود دارد که می گویند در آنجا مار زندگی می کند. در این آبشار نور بسیار کم است و باید سریع از آن خارج شد تا سرما ایجاد مشکل نکند.

 

8- آبشار جام: ارتفاع 9 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 36 متر

 

9- آبشار دماغه (فراز): ارتفاع 12 متر، عمق آب 2 متر و طول حوضچه 4 متر

 

10- آبشار آذرخش: ارتفاع 65 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 11 متر. بلندترین آبشار که معمولا از آن فرود نیامده و دست به سنگ از کنار آن رد می شوند.

 

11- آبشار یادگار: ارتفاع 4 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 11 متر. حوضچه بعد از آبشار یادگار، گهر نام دارد و سپس به جایی به نام پارکینگ می رسید که جای وسیعی جهت شب ماندن یا استراحت و ناهار خوردن است و گروه آذرخش برای زیباتر کردن منطقه اقدام به کاشت درخت نموده اند.

 

12- آبشار وداع: ارتفاع 46 متر، عمق آب 10 متر و طول حوضچه 7 متر. بلند ترین فرود در این آبشار است.

 

reghez3

بعد از این آبشار می توان لباس ها را تعویض کرد.

 

پوشش گیاهی مسیر شامل ارژن، کل خنگ، برنوک، انار، ول، مرزنجوش، پونه و پرسیاوشون است.

 

– بهترین زمان فرود از این دره آخر اردیبهشت ماه تا آخر مهرماه می باشد.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی