انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

داراب یکی از شهرهای استان فارس است که جاذبه های کوهنوردی، طبیعت گردی و گردشگری آن از بکرترین و زیباترین جاذبه هایی می باشد که هرساله میزبان علاقه مندان زیادی در فصل های مختلف سال است. از نقاط دیدنی آن می توان فورگ را نام برد که آب و هوای نسبتا خوب و جاذبه های طبیعی اش ما را مصصم کرد تا به یکی از مکان های زیبایش به نام «دره آکواریم» سفری داشته باشیم.

aqu1


این برنامه دو روزه با حرکت از اوز در روز پنج شنبه 23 شهریور 96 آغاز شد. با هماهنگی مهندس رضایی، رییس اداره منابع طبیعی لارستان، میهمان جهاد کشاورزی فورگ شدیم و میهمان نوازی مهندس قاسمی، ریاست منابع طبیعی داراب، مجموعه جهاد کشاورزی و ریاست آن، امیری، رییس، به همراه دو عضو دیگر شورای اسلامی این شهر ما را شرمنده مهمان نوازی این مردم خونگرم کرد.

aqu5

صبح روز جمعه 24 شهریور 17 نفر از اعضای انجمن طبیعت گردی تاگاره و هیئت کوهنوردی اوز، پس از پیمایش مسیر کوهنوردی، عبور از نیزارهای بلند، چشمه های روان و طبیعت بسیار زیبا برای صرف صبحانه، صخره نوردی و آب نوردی در  دره آکواریم ساعتی را به تجدید قوا و آماده کردن تجهیزات و وسایل مورد نظر پرداختند. طبیعت گردان و کوهنوردان زیادی در این روز خود را به آکواریوم رسانده بودند تا از زیبایی ها و جاذبه های آن بهره مند شوند.


aqu6
aqu3

وجه تسمیه «آکواریوم» هرچه که باشد این دره به معنای واقعی یک آکواریوم است. هنگامی که از پل مرتفع کنار این دره به آن می نگرید هرگز گمان نمی برید که مهد شگفتی های فراوان باشد. کوه هایی سر به فلک کشیده، نیزارهای بلند، درخت نخلی سر به فلک کشیده و صدای پرندگان و آب بیش از هر چیزی خودنمایی می کند. طبیعتی بکر که هنوز ردپای انسان نتوانسته آسیب و خدشه زیادی به آن وارد کند، اما نیاز به پاکسازی در بعضی قسمت های آن احساس می شود. مسیرهای آب نوردی و صخره نوردی آن تا حدودی خطرآفرین و نیازمند همراهی راهنما و افراد آموزش دیده است.

واژه ها را یارای وصف چنین مکان هایی نیست و فقط باید دید تا عمق نعمت های پروردگار در خلق شگفتی ها را دید...

aqu4

aqu2

aqu9

aqu13

aqu14

و اما مختصری درباره دره آکواریوم:

  

دره آکواریوم در موقعیت جغرافیایی N2824 E5513 در استان فارس واقع است. کاسه رود در دره ای به نام  دره آکواریوم جریان دارد که در مسیر این دره آبشارهای متعدد و حوضچه های آب فراوانی ایجاد کرده است. ورودی این دره درست در زیر پل معروف فورگ در مسیر داراب به حاجی آباد قرار دارد. این دره در 9 کیلومتری شمال روستای فورگ واقع است. دره آکواریوم در ارتفاع 1330 متری از سطح دریا واقع شده است.

 

برای طی کردن طول دره آکواریوم باید از 10 صخره به صورت دست به سنگ و 5 آبشار لغزنده و همچنین خلاف جهت خروشان آب در حوضچه ها شنا کرد. با یک ساعت پیاده روی درکف دره به نیزار بزرگی می رسید که ارتفاع این نی ها به 3 متر و بیشتر هم می رسد. پشت این نی زارهای درهم پیچیده چشمه ای زیبا و پر آب بود که به چشمه پنجعلی مشهور است واز جاذبه های کاسه رود است. در ادامه مسیر دره تنگ می شود و نیاز به مهارتهای فنی کوهنوردی است. در انتهای دره کاسه بزرگی قرار دارد که آب زلالی در آن جمع شده است. لازم به ذکر است آب این حوضچه از بالا نمی آید و تمامی آب حوضچه از چشمه های زیر زمینی تامین می شود.

aqu12

کاسه رود در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی داراب، در دل کوههای سر به فلک کشیده و چشمه های جاری قرار دارد که با گذشتن از بستر چهار کیلومتری مسیرش به زیباترین پل هوایی کشور می رسد و مجموعه ای کم نظیر پدیدار می گردد. پلی که دارای چهار دهانه 35 متری و ارتفاع 84 متر به صورت قوسی بین دو تونل به طول های 358 متر و 278 متر قرار دارد و جنس آن از بتون بوده و روی آن از پلاستیک فشرده هم استفاده شده است. کاسه رود غنی و پر آب با چشمه های بالا دست نیز ترکیب می گردد و بخشی از اراضی دشت حاصل خیز فورگ را سیراب می کند که به این دو چشمه نریون و ماریون یا چسته و بلیون نیز می گویند.

 aqu10

aqu8 

با تشکر از همه همنوردان، دوستان و مسئولان مهمان نواز شهر فورگ و شهرستان داراب

 

نظرات  (۲)

با درود بیکران به همشهریان طیبعت دوست اوز
از اینکه گوشه ای از طیبعت زیبای ایران زمین به اشتراک گذاشتین جای تحسین دارد
سپاس و درود بر همهتون
درود بر انجمن زنده اوز،خدا قوت جوانان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی