انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

به دعوت انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس به همراه کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره کل و روسای اداره حفاظت محیط زیست لارستان و فیروزآباد از تالاب زیبای هیرم بازدید کردند.

در این برنامه پس از صرف صبحانه، ابتدا محمود محبی، رییس شورای اسلامی شهرستان اوز، به مهمانان و مسئولانی که از اوز همراهی کرده بودند به نیابت از شورا خوش آمد گفت و از حضور و توجه آنان به شهرستان تشکر کرد. وی پس از معرفی مسئولان و طبیعت دوستان اوزی درخواست استقرار اداره محیط زیست را در شهرستان نوپای اوز نمود و بر به کارگیری نیروی دلسوز بومی به منظور حفظ محیط زیست منطقه تاکید کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود خیرین با سازمان همکاری لازم را داشته باشند.

هیرم-تاگاره اوز

فروغ هاشمی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز و عضو هیئت موسس انجمن طبیعت گردی تاگاره، نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان، درباره فعالیت های زیست محیطی و توجه به محیط زیست در اوز و حضور و همراهی مردم و انجمن ها و سمن های مردمی توضیح داد و افزود: در اوز توجه زیادی به این امر می شود و مردم اوز همراه خوبی برای حفظ محیط زیست و طبیعت اطراف خود هستند و ما هم سعی کردیم هدف را بر فرهنگ سازی و آموزش بگذاریم و ابتدا از کودکان و نوجوانان شروع کردیم. البته همراهان خوبی در این راه داشتیم که اداره منابع طبیعی و محیط زیست لارستان بیشترین همکاری را با انجمن در این سال ها داشتند.

سپس پروانه پدرام، عضو هیئت مدیره انجمن، درباره فعالیت ها به صورت موردی از جمله برنامه های آموزشی برای کودکان و مدارس، بذرکاری و نهال کاری در طبیعت اطراف و کل منطقه، استقبال از پرندگان مهاجر و غیره توضیح داد و بر فرهنگ سازی محیط زیستی در برنامه های مختلف انجمن تاکید کرد.

هیرم-تاگاره اوز

وی با اشاره به استفاده نکردن از ظروف و سفره های یک بار مصرف در طبیعت گردی های انجمن به تلاش برای ترویج این فرهنگ در برنامه های مختلف از جمله مهتاب نوردی ها اشاره نمود.

سعید شریفی نیز از رییس حفاظت لارستان و مهندس رضایی، رییس منابع طبیعی لارستان، قدردانی کرد که در برنامه های مختلف همراهی و همکاری می کنند.

یوسف محمودی به سابقه دیرینه اداره حفاظت محیط زیست اوز در سال های 56 و 57 اشاره کرد و این که اداره مذکور در دهه 60 نیز استقرار یافته اما به لار منتقل شده است.

در ادامه دکتر حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، از اعضای انجمن تاگاره به خصوص مهندس سعید شریفی برای ترتیب دادن برنامه تشکر کرد و از وجود دریاچه دائمی هیرم و انبوه پرندگان مهاجر در دریاچه هیرم و دریاچه فصلی هود و بیدشهر ابراز خوشحالی کرد و افزود: یکی از نمودهای جامعه توسعه یافته مشارکت مردمی در محیط زیست است و چون افرادی که در آن مشارکت می کنند منفعتی را دنبال نمی کنند ارزش بیشتری دارد.

وی ضمن تبریک به مردم اوز به خاطر داشتن چنین جامعه ای و حساسیت و توجه به این مسئله اظهار کرد: فرهنگ بالای مردم در همراهی و توجه به محیط زیست اطراف خود و تلاش برای حفظ آن ستودنی است و وجود گونه های مختلف جانوری باعث شده که گاهی شکاری هم در منطقه صورت گیرد اما برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. در استان حدود 200 محیط بان فعال هستند و در هیچ کشوری حفاظت صرفا وابسته به سازمان محیط زیست نیست. لذا حضور و مشارکت مردم ضروریست.

ظهرابی با اشاره به آشنایی اش با انجمن تاگاره از چند مدت پیش و فعالیت های آن عنوان کرد: امیدوارم این انجمن توسعه پیدا کند و افرادی که همراه می شوند افزایش یابند.

مدیرکل حفاظت استان در ادامه افزود: شکاربان و شکارچی از نظر روحی به همدیگر نزدیک و هر دو عاشق طبیعت هستند ولی راهی جدای از یکدیگر انتخاب کرده اند. شکارچی اگر مدیریت شده بهره برداری کند نه تنها تهدید نیست بلکه می تواند فرصتی برای حفاظت از تنوع زیستی باشد. مشاهده شده که آنان هم به دوستداران جدی طبیعت و محیط زیست پیوسته اند و شکارچی های قانونمند همیشه به نفع محیط زیست منطقه خود قدم برداشته اند. اینکه شکارچی قانون را رعایت می کند میزان برداشت، محل، زمان و تعدادش را رعایت می کند همه آیتم هایی هستند که در یک فعالیت شکار پایدار می تواند اتفاق بیفتد. امروزه در دنیا موضوع بهره برداری از تنوع زیستی کاملا شانه به شانه حفاظت محیط زیست است. اگر ظرفیت شکار و شکارچی به طرف فعالیت پایدار و بهره برداری اصولی و منطقی باشد می تواند کمک کار حفاظت باشد و مشاهده می شود کسانی که در زمینه محیط زیست سرمایه گذاری می کنند شکارچی ها یا حتی شکارچی های قدیمی هستند.

هیرم-تاگاره اوز

وی در پایان به تداوم برنامه های اینچنینی و حفظ و نگهداری و همراهی انجمن ها و سمن های مردمی تاکید کرد.

این برنامه پس از عکس دسته جمعی، بازدید از دریاچه و گفتگوهای کوتاه پایان یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس به منظور بازدیدی دو روزه از شهرستان های فیروزآباد، خنج، لار و لامرد وارد منطقه شده بود که با هماهنگی سعید شریفی، عضو هیئت مدیره انجمن طبیعت گردی تاگاره، دیداری با اعضای انجمن و تالاب هیرم نیز داشت.

هیرم-تاگاره اوز

در این برنامه علاوه بر نامبردگان، خدانظر انصاری، رییس اداره حفاظت محیط زیست لارستان، کامران اسلاملو، مسئول نظارت و پایش اداره کل، هوشنگ علی پور، رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزآباد، جعفر راستگو، رییس شورای شهرستان، آجی مزرعی، یونس امیدوار، از انجمن های خیریه و نواندیشان، سیدیوسف حسینی، رییس سابق اداره ورزش و جوانان اوز، و عبداله معصوم نژاد، رییس اتاق اصناف،  نیز حضور داشتند.

این برنامه که در هوایی دلپذیر و مطبوع از ساعت 9 روز جمعه 25 بهمن 98 شروع شده بود در ساعت 10:30 پایان یافت.

با تشکر از ناصر رفیعی که عکس های برنامه را در اختیار انجمن قرار داد.

 

** درج عکس بازدید دریاچه فصلی هیرم در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس:

https://fars.doe.ir/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی