انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز

آخرین مطالب

خدا،انسان و طبیعت جایگاه ویژه ای در بین همه ادیان و همه انسان ها داشته و دارند.و طبیعت نظامی کلی است وخدمت به آن وظیفه ای که بر عهده هر انسان زنده ای نهاده شده تا به نوعی دین و سهم خود را به این نظم طبیعی خدادای ادا کند.

بخش اوز با قدمتی طولانی  و طبیعتی بکر، یکی از بخش های استان فارس است که در دل طبیعتش وجود گونه های مختلف گیاهان دارویی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.البته درباره پوشش گیاهان دارویی تحقیقات فراوانی  توسط دوستان صورت گرفته است ،حدود ١٠سال قبل، خانم نسرین شریفی یکی از کسانی بود که تحقیقات خود را در زمینه گیاهان دارویی بخش اوز انجام داد و برای جشنواره گیاهان دارویی با مستندات و خواص هر کدام از گونه های گیاهی که جنبه دارویی داشت از بخش اوز ارسال نمودکه بسیار مورد توجه واقع گردید.

پوشش گیاهی در بخش اوز از گونه های گرمسیری زاگرس است و بعضی از آنها شامل آنغوزه،آویشن،بابونه،نعنای وحشی(پونه)،گلپر،پر

سیاوشان،مروتلخ و شیرین،خردل،صمغ بادام،بنه،شکر تیغال،و سایر گیاهان دیگر و درختچه های کم پشت و تنک که خیلی از آنها حتی خارشان هم جنبه دارویی و درمانی دارد می باشد. وجود کنار(سدر)و بادام کوهی از دیگر پوشش هایی است که منطقه ما را با وجود خشکسالی تحت پوشش دارد. این گیاهان که هر کدام خواص خاص خود را دارند بصورت پراکنده در منطقه وجود دارند و سالیان درازی است که از آنها برای درمان استفاده می شود و در اغلب خانه های مردم منطقه یافت می شود.

گیاهان دارویی اگر مفید هم واقع نشوند بی شک ضرر و زیانی نداشته و می توان از آنها هم برای خوردن و هم درمان بیماریهای پوستی و مفصلی و سایر بیماریها استفاده نمود و از دود آنها نیز برای تسکین درد بعد از زایمان و یا شفای سرماخوردگی و یا به قول محلی ها از بین بردن میکروب و ویروس استفاده نمود. گیاهان دارویی در بیشتر مواقع شفا بخش بوده و نشاط آور است.دربخش اوز هنوز گونه هایی از گیاهانی وجود دارد که شاید در کشور پهناور ایران کمتر مشاهده شده است،از این رو توجه گردشگران و طبیعت دوستان و عکاسان طبیعت به این امر بیشتر از قبل شده است و در چند سال اخیر شاهد بوده ایم.

خلاصه ای از خواص گیاهان دارویی چند سال قبل با همیاری انجمن طبیعت گردی تاگاره جمع آوری و به صورت کتابچه ای درآمد و در روز اوز در اختیار بازدیدکنندگان و مسافران برای آشنایی با پوشش گیاهی و خواص دارویی آن،قرار گرفت.

حال با وصفی که درباره گیاهان دارویی داشتیم،بعضی از گیاهان فصلی و بعضی از آنها دایمی است و بعضی از آنها را هم که جنبه دارویی و درمانی دارد می توان کشت نمود که البته این امر حدود چند سالی  است که انجام گرفته و امیدواریم که بیشتر نیز شاهد باشیم،با همت مهندس سعید شریفی و انجمن تاگاره،کاشت چای قرمز،حنا،آویشن،چای سفید،شنبلییه و خاکشیر،سیاه دانه و زیره،رازیانه که هرکدام از آنها جنبه دارویی و درمانی دارند نیز کاشت شده که امیدواریم در مقیاس بیشتر و وسیع تر شاهد باشیم.البته اداره منابع طبیعی لارستان نیز با همکاری انجمن تاگاره و سایر انجمن های مردمی منطقه اقدام به کاشت بادام کوهی و آنغوزه(که درمان دارویی فروانی دارد و محل رویش آن بیشتر در کوههای منطقه اوز است )نموده است.

خداوند هرچه را در دل طبیعت آفریده بی حکمت نبوده و هرچه که مقدر فرموده کارآیی خاصی دارد که این اراده و ذهن جستجو گر انسان را می طلبد تا به دنبال کشف آن و فواید آن برآید.

امیدواریم که با وجود بارش کم بتوانیم شاهد رشد و نمو گیاهانی باشیم که مقاوم در این طبیعت خدادای است و با تکثیر گونه های گیاهانی که می شود انجام گرفت خدمت ارزنده ای به طبیعت نماییم.

(فروغ هاشمی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی